SNCVB Kongressrapport 2020: Innehåll
Möten och event är en metaindustri
Intro Pernilla Körberg Törnqvist: Huvudinsikten vi tar med oss in i framtiden är att möten och event går rakt igenom alla andra industrier – det är en metaindustri.
Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB)
Syftet med SNCVB är att Sveriges CBer har ett gemensamt forum där man tillsammans kan driva viktiga frågor för mötesindustrin.
Statistik från SNCVBs databas
Statistiken som presenteras är hämtad från SNCVBs interna databas över nationella kongresser som cirkulerar runt i Sverige.
Reflektioner kring kongresstatistiken
Statistiken för år 2020 visar att runt hälften av de kongresser som skulle ha genomförts under fjolåret har flyttats fram till ett senare år.
Internationella kongresser i sverige
Enligt ICCA skulle det under 2020 ha ägt rum 182 internationella möten i Sverige.
Över hälften tror att mycket återgår till hur det var före pandemin
Men förutom många övergripande frågor om framtiden finns det också flera olika nya utmaningar.
Business Events är viktiga för samhällens utveckling
Sherrif Karamat, vd, PCMA: mötes- och eventindustrin är en metaindustri som påverkar alla andra industrier.
Trollhättan Convention Bureau: Vi bidrar till place-branding, talang-rekrytering, investeringar och företagsetableringar
Trollhättan Convention Bureau har en central roll i arbetet med att locka fler besökare till Trollhättan genom professionella möten och evenemang.
Emil Högberg, statssekreterare, Näringsdepartementet: Man kan absolut kalla mötesindustrin
för en metaindustri
Vi fick ställa några frågor till statssekreterare Emil Högberg på Näringsdepartementet varför regeringen tycker det är angeläget att göra den här satsningen.
Västerås Convention Bureau: Vi vill digitalisera hela införsäljningsprocessen
Valde tidigt att ställa om och anpassa sin verksamhet efter de nya behov och beteendemönster under, men framför allt efter, pandemin.
Herr Omars Trendrapport 2021: Pandemin förändrar hur vi ser på här och där
Jörgen Dyssvold säger att för många människor är arbetet inte längre en plats utan ett tillstånd eller en aktivitet.
Yasemin Arhan Modéer, vd, Altitude Meetings: Möten blir mer demokratiska
Altitude Meetings tror att digitala möten är här för att stanna, men i kombination med fysiska möten.
Tommy Brotte, Interaktiva Möten: Alla pratar om hybridevenemang men få vet vad som krävs
Det svåra har varit att få företag, organisationer och föreningar att faktiskt använda den nya tekniken till att förbättra också möten och event.
Gotland Convention Bureau: Digitala hybrida möten stärker vår affärsmodell
Arbetar tillsammans för att kompetenshöja och affärsutveckla näringen för att möta framtidens behov inom mötesindustrin.
Marie Jacobsson, Operation Director, Meetx: Pandemin hjälpte oss i mål
PCO-företaget Meetx ställde snabbt om till att erbjuda digitala möten och de kringtjänster som behövs.
Ulla Conti, Resia Kongress: Fysiska möten är svåra att ersätta med digitala lösningar
Nu har Resia ställt om och anpassat personalstyrka och kostnader, som kontorslokaler, efter det nya läget.
Göteborg Convention Bureau: Fler digitala möten har tvingat fram en branschutveckling och en kompetenshöjning
Göteborg Convention Bureau anpassar verksamheten till den föränderliga omvärlden där framtiden kräver andra och nya sätt att agera.
Caroline Knies, Meetagain: Det är i små, personliga möten som samarbeten och de bästa idéerna föds
Tillsammans med sina kunder har de försökt att anpassa sig. Det har handlat om att hitta nya tjänster eller att utveckla tjänsterna utifrån det digitala formatet.
Jönköping Convention Bureau: Vi har stärkt vår position under pandemin
Insatserna är riktade i den omställningsfas som vår industri befinner sig i, och där vi som Convention Bureau får utbilda oss, och våra anläggningar, inom digitala-hybrida möten.
Martin Klöfver, Trippus: Många har sett fördelar med digitala möten som de inte vill vara utan
Pandemin har tvingat fram användningen av digitala lösningar för evenemang där det annars inte fanns någon vilja eller ambition att digitalisera.
Umeå Convention Bureau: Det finns otroligt många fördelar med att välja en hybridlösning
Umeå samarbetar med Skellefteå för att tillsammans förflytta sig framåt för att fortsätta att vara relevanta för möteskunder även i framtiden.
Halmstad Convention Bureau: Snabb digital och kommunikativ utveckling lyfter mötesstaden
Under pandemin har de skapat nya kommunikationsverktyg för att förenkla kontakterna med lokala värdar och evenemangs- och mötesarrangörer.
2019 i siffror
Bilaga innehållandes 2019 års statistik, som referens.