Unmo, Sveriges största mötesplats för restaurang­branschen, har nyligen genomfört en omfattande marknadsundersökning bland sina medlemmar. Undersökningen, som samlade svar från hundratals yrkesverksamma inom branschen, avslöjar en stark stolthet och gemenskap bland de som arbetar i sektorn. Samtidigt belyser den en påtaglig utmaning: att många utanför branschen tar den för given, och underskattar dess betydelse.

Resultaten talar för sig själva
  • 92 procent av respondenterna uttrycker stolthet över att arbeta inom restaurangbranschen.
  • Det som upplevs som mest belönande är kollegorna, mötet med gäster och möjligheten att få jobba med sin passion.
  • 81 procent känner en stark gemenskap inom branschen, där kollegorna och personlig utveckling är avgörande faktorer för att stanna kvar i yrket.
  • 76 procent anser att det finns tillräckliga utvecklingsmöjligheter inom branschen.
  • Samtidigt känner 39 procent att folk utanför branschen ser negativt på deras arbete.

I Sverige arbetar ungefär 200 000 personer inom restaurangbranschen, en sektor som trots sin storlek och betydelse ofta möts av fördomar och missförstånd. Vanliga reaktioner från omgivningen när yrkesverksamma berättar om sitt arbete inkluderar kommentarer som: ”Vad ska du göra sen?”, ”Är det inte jobbigt?” och ”När ska du skaffa ett riktigt jobb?” – frågor som signalerar ett bristande erkännande av yrket som en långsiktig karriärväg. Trots dessa fördomar visar undersökningen att det finns en djup passion och ett starkt engagemang inom branschen.

”Det är tydligt att det finns en enorm stolthet och gemenskap inom restaurangbranschen. Men samtidigt finns det en frustration över att yrket ofta ses som något tillfälligt eller mindre värdefullt. Vi vill lyfta fram den passion och skicklighet som dagligen bidrar till att skapa fantastiska matupplevelser i Sverige. Det är dags att allmänheten får upp ögonen för den enorma betydelse branschen har”, säger Johan Mårtensson, new business manager, Duni Group, och innovation lead, Unmo.

Undersökningen visar också att det finns en stark vilja inom branschen att driva förändring. Många efterfrågar förbättringar inom löner, arbetsavtal och en minskning av stressnivåer. Samtidigt är personalhantering, att hitta rätt talanger och tidsbrist några av de största utmaningarna för de som driver verksamheter.

”Vi på Unmo ser detta som ett tillfälle att inte bara fortsatt stärka sammanhållningen inom branschen, utan också synliggöra det fantastiska community som redan idag existerar. Vi vill vara en kraft för positiv förändring och visa att restaurangbranschen är full av karriärmöjligheter, bred kompetens och kreativitet – en otroligt viktig sektor för samhället som förtjänar att bli uppskattad för vad den är”, säger Johan Mårtensson.

Unmo fortsätter sitt arbete med att stärka branschens rykte genom olika initiativ och funktioner på sin plattform, med målet att förändra den allmänna uppfattningen om restaurangvärlden och uppmuntra fler att se den som en långsiktig och värdefull karriärväg.

Om Unmo
Unmo är en mötesplats skapad av branschen, för branschen. En plats med utrymme för gemenskap och community. En plats där man kan skapa relationer, bygga sitt varumärke, rekrytera personal och hitta jobb med bra förutsättningar för meningsfulla samarbeten. Visionen är att samla branschen på ett och samma ställe och tillsammans skapa en glädjefylld, blomstrande och stolt bransch, byggd på social hållbarhet.