• Förseningar, kostnader och flygplatsupplevelser är de största orsakerna till friktion.
  • Mobilappar, digitalt ID och biometri, vid sidan av den mänskliga kontakten, anges som de främsta resurserna för att förbättra varje resa.

Trots de uppmuntrande resandevolymerna på många marknader under 2024 fortsätter resenärerna att påverkas av en rad frustrationer under resan, enligt Amadeus senaste amerikanska resenärsundersökning, Friction Removed, som släpptes den 20 november. Undersökningen visar att även om förseningar, planering, kostnader och flygplatsupplevelsen är bland de största problemen finns det ingen enskild orsak till oro, utan varje resenär upplever friktion på olika sätt.

På frågan om varifrån friktionen kommer under resan anger de amerikanska resenärerna de främsta orsakerna till ångest och oro som:

  • Hantering av förseningar/avbokningar (68 %)
  • Den sammanlagda kostnaden för resor (50 %)
  • Koordinering av resor mellan flera personer (47 %)
  • Att navigera genom säkerhets- och gränskontroller på en flygplats (46 %)
  • Hitta lämpligt boende (38 %)

Uppdelat på typ av resenär upplevde dock affärsresenärer i allmänhet mer friktion än de som reser på fritiden. Till exempel anser fler affärsresenärer än privatresenärer att det är mer besvärande att jämföra priser på olika webbplatser (44 % mot 39 %), förstå avgifter och skatter (42 % mot 36 %) och hitta lämpliga boendealternativ (45 % mot 33 %).

Ytterligare skillnader identifierades när man jämförde olika demografiska åldersgrupper, inkomstnivåer och vana vid att resa. Till exempel uppgav överraskande 49 % av Gen Z-resenärerna att det är jobbigt att hitta rätt rutter och tidtabeller för en resa, jämfört med bara 35 % av de som är över 65 år.

Teknik kan bidra till att lösa många resenärsfrustrationer

Det är tydligt att tekniken kan ha störst inverkan när det gäller att överbrygga de luckor som för närvarande finns i resenärernas upplevelse. På frågan om hur användbar tekniken är för att minska reserelaterad stress angav de flesta resenärer mobilappar för planering (89 %), automatisk ombokning vid förseningar, digitala taggar för spårning av väskor, integrerad resebokning mellan flygbolag och hotell samt helt digital identifiering och resehandlingar (alla 86 %) som användbara.

Tekniken är viktig men det är även den mänskliga kontakten

Friction Removed-undersökningen pekar också på ett antal situationer där resenärerna vill ha mer mänsklig interaktion. Fritidsresenärer sökte den mänskliga kontakten på:

  • Säkerhet på flygplatser och gränskontroll (44 %)
  • In- och utcheckning på hotell och andra boendeanläggningar (43 %)

Fritidsresenärer ser också en viktig roll för mänsklig input när det gäller att planera nästan alla typer av resor, ledd av:

  • Familjeresor (där 47 % av de tillfrågade vill ha mer mänsklig interaktion)
  • Tillgänglighetsfokuserade resor (47 %)
  • Kryssning (46 %)
  • Solo (43 %)
  • Koncern (40 %)

”Genom att bättre förstå resenärernas frustrationer kan vi utforska sätt att övervinna dem mer effektivt. Amadeus flytt till molnet möjliggör ett större samarbete kring innovation med fokus på att förbättra resenärernas helhetsupplevelse. Genom att optimera tillsammans med våra kunder och partners – inklusive flygplatser, hotellägare, resesäljare, flygbolag, betalningslösningar och företag – och utnyttja dataorkestrering genom hela resans livscykel, kan vi tillsammans hjälpa till att bryta ner de silos i reseekosystemet som idag ofta står i vägen för sömlösa reseupplevelser”, säger Johan Nordqvist, vd Amadeus i Skandinavien.