Omsättningen för den inkommande turismen under 2023 förväntas nå 73 procent av nivåerna före krisen och når 5 450 miljarder kronor under 2022. Priserna kommer sannolikt att stiga för flyg, logi, mat och löner. Sommaren 2022 såg hög efterfrågan på flyg efter att reserestriktionerna lättade. Men på grund av överväldigande personalbrist tvingades flygbolagen till massinställning av flygningar vilket orsakade kaos, inte minst på Stockholm Arlanda. Fortsatt osäkerhet i kombination med nya potentiella utbrott av covid-19 skulle kunna leda till ytterligare förvärrad arbetskraftsbrist.
Full återhämtning förväntas först under 2024. Korttidshyresobjekt, som bilar och Airbnb, ligger i täten och når redan i år 86 procent av sina nivåer från före krisen och förväntas nå full återhämtning tre år före hotellen. Flygbolag förväntas ta längst tid att återhämta sig och nå 1 907 miljarder kronor först 2027, vilket fortfarande är fem procent lägre än nivåerna före krisen.
Topp-3 snabbast växande utgifter på destinationen 2022–2027 (CAGR)
- Guidade turer +15,2 %
- Festivaler och fritidsevenemang +14,2 %
- Duty-free shopping +13,0 %
Att förnya sig ur en kris
Europeiska företag vidtar åtgärder för att skapa en sömlös reseupplevelse. Faktum är att 59 procent av affärsresebyråerna i Europa säger att deras verksamhet letar efter nya sätt att förbättra kundresan. Byråerna kan förlora kunder om deras upplevelser inte är sömlösa och skräddarsydda. Att tänka om när det gäller strategier för att möta dagens verklighet kommer minskar risker och driver tillväxt.
Hållbarhet i rampljuset
Nästan två tredjedelar av de europeiska konsumenterna är bekymrade över klimatförändringarna, vilket har en direkt påverkan på resandet. Faktum är att 27 procent av resebolagen säger att konsumenterna väljer att inte längre flyga. Istället har de börjat leta efter alternativ med lägre koldioxidutsläpp, som tågtrafik. Starka miljömässiga meriter, som att använda förnybara energikällor och införa plastförbudspolicy kommer hjälpa till att upprätthålla kundlojalitet.
Att stödja lokala samhällen är den vanligaste åtgärden konsumenter vidtar för att resa mer hållbart. Att köpa reseprodukter och tjänster från lokala företag är en win-win-situation. Turismintäkterna stannar i det lokala området och skapar jobb, samtidigt som det stärker samhällenas möjlighet att leverera autentiska reseupplevelser för sina besökare. Hela 55 procent av europeiska resebolag säger att deras kunder är beredda att betala 5–10 procent mer för hållbara reseprodukter och tjänster.
Kommersiella prioriteringar i Västeuropa
Fråga: Vad ser du som den viktigaste kommersiella utvecklingen för din organisation under de kommande 3–5 åren?
- Förbättra kundresan, 61 %
- Förbättra cybersäkerhet, 46 %
- Skapa en konsekvent varumärkesupplevelse, 45 %
- Förbättra kundservice, 44 %
- Investera i hållbara produkter och tjänster, 41 %
- Hälso- och säkerhetsprotokoll, 29 %
- Integrering av ny teknologi, 27 %
- Skifta från fysiskt till online, 20 %
- Fördjupning av lojalitetsprogram, 18 %
- Samskapande av nya produkter/tjänster, 16 %
- Diversifiering av betalningsalternativ, 10 %
- Bygga upp mobil närvaro, 9 %
- Flexibilitet och personanpassning, 5 %
Teknik som påverkar reseföretagen de närmaste fem åren
Fråga: Baserat på dina observationer, vilka av följande teknologier kommer att påverka din verksamhet under de kommande fem åren?
- Big data och analys, 69 %
- AI, 52 %
- AR/VR, 42 %
Läs vidare i ”Travel and Hospitality: Global Outlook and Innovation Guide” som kan laddas ned kostnadsfritt från Euromonitor International.