Norwegian hade 1,2 miljoner passagerare i februari och en kabinfaktor på 84 procent. Det var en hög efterfrågan under sportlovsveckorna och bolaget förbereder sig nu för att öka kapaciteten när vinterprogrammet övergår till sommarprogram.
I februari hade Norwegian 1,2 miljoner passagerare vilket är en ökning från 83 procent från förra året. Kabinfaktorn var på 84 procent. Under sportlovsveckorna flög resenärer i Norden till varmare breddgrader vid Medelhavet och till populära skiddestinationer i Alperna. Det var även många resenärer som passade på att boka påskresor under skolloven.
”Vi är nöjda med trafiksiffrorna den här månaden, särskilt med en kabinfaktor på 84 procent. Det visar att Norwegian har ett attraktivt erbjudande till resenärer under hela året. En hög kabinfaktor gör dessutom att flygningarna blir mer bränsleeffektiva, något vi fokuserar på ur ett hållbarhetsperspektiv,” säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Norwegian hade 1 173 408 passagerare i februari, 83 procent mer än februari 2022. Kapaciteten (ASK) var 1 826 miljoner säteskilometer medan faktisk passagerartrafik (RPK) var 1 530 miljoner säteskilometer. I februari hade Norwegian 64 plan i drift i genomsnitt och 99,4 procent av de schemalagda flygningarna genomfördes. Punktligheten, som mäter antal avgångar som går inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell, var 85,4 procent i februari.
”Vi ser fram emot och är väl förberedda för den kommande sommarsäsongen. Sommarlinjerna startar i slutet av mars och vi förbereder säsongen genom att fasa in flera nya flygplan och önska nya kollegor välkomna ombord. På det här sättet möter vi den starka efterfrågan som vi nu ser i bokningssiffrorna. Förutom att vi är ett omtyckt flygbolag bland fritidsresenärer ser vi en fortsatt stabil efterfrågan från affärsresemarknaden, något vi tolkar som ett bevis på att vi har ett attraktivt erbjudande till både affärs- och fritidsresenärer i Norden,” fortsätter Geir Karlsen.
Leverans av nya bränsleeffektiva flygplan, nyanställningar, samt infasning av kundorienterade tjänster på Oslo Gardermoen flygplats, är några av åtgärderna som Norwegian nu vidtar för att möta kunderna med attraktiva erbjudanden under de kommande månaderna.