Ethiopian Airlines Group, ett av Afrikas ledande flygbolag, har tecknat ett tekniskt rådgivnings- och konsultavtal med Dar Al-Handasah Consultants (Shair and Partners), en partner till arkitekterna Zaha Hadid Architects, för att utforma och övervaka en megaflygplats i Abusera bara 40 kilometer från Addis Abeba Bole International Airport. När den är färdigställd kommer den att ha kapacitet att ta emot 110 miljoner passagerare per år (fyra gånger så mycket som Bole International Airport har idag). Projektet kommer att genomföras i etapper, där den första (som gör det möjligt för anläggningen att hantera 60 miljoner passagerare) förväntas vara klar 2029.
”Projektet kommer inte bara att förbättra tillgängligheten utan också driva på den ekonomiska tillväxten i hela Ethiopian och prioritera miljöansvar i vårt land och utanför, vilket återspeglar flygbolagets engagemang för innovation och hållbarhet”, säger Mesfin Tasew, koncernchef för Ethiopian Airlines. ”Med sin exceptionella kapacitet och faciliteter i världsklass lovar den nya flygplatsen att lyfta det afrikanska flyget och stärka partnerskapen, vilket innebär ett betydande framsteg för regionens infrastruktur för flygresor.”
Megaflygplatsen omfattar en 1,1 miljoner kvadratmeter stor terminal med passagerarutrymmen, 126 190 kvadratmeter stödfaciliteter för flygbolag och mer än 100 000 kvadratmeter för frakt och flygplatsstöd.
”Vi har förmånen att samarbeta med Ethiopian Airlines om denna visionära nya flygplats, som kommer att tillhandahålla viktiga globala flygförbindelser, påskynda den ekonomiska tillväxten i Etiopien och lyfta Ethiopian Airlines till Afrikas mest strategiska och mest konkurrenskraftiga flygkoncern”, säger Tariq Al-Qanni, Dar Director of Operations i Etiopien.
Etiopien går vidare med ett ambitiöst projekt för att bygga Afrikas största flygplats, med målet att positionera sig som ett centralt nav för internationella flygresor. Den nya flygplatsen, som beräknas kosta sex miljarder dollar, kommer att ligga i Bishoftu, cirka 45 kilometer från huvudstaden Addis Abeba, och kommer att innebära en betydande förbättring av Etiopiens flyginfrastruktur. Projektet är utformat för att tillgodose den snabbt växande efterfrågan på flygresor i regionen och för att stärka landets roll som en kritisk transitpunkt för globala resenärer. Projektets omfattning är jämförbar med några av de mest trafikerade flygplatserna i världen, till exempel Dubai International Airport, som för närvarande har exakt samma kapacitet.
Eftersom Ethiopian Airlines är det mest lönsamma afrikanska globala flygbolaget är detta beslut en möjlighet att bidra till ytterligare tillväxt för landets flaggskepp. En omsättning på sju miljarder dollar och 17 miljoner passagerarplatser i beläggningsstatistiken avslöjades förra månaden för 2023–2024, med potential att generera mycket mer. Ett stort bakslag är att flygbolagets nuvarande nav, Bole Addis Ababa International Airport, håller på att nå sina kapacitetsgränser, vilket gör att det finns ett behov av utökad infrastruktur.