• Den 31:a upplagan av Arabian Travel Market (ATM) välkomnade fler än 33 000 internationella besökare från fler än 160 länder till DWTC den 6–9 maj 2024, motsvarande en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
  • Över 2 600 utställande företag deltog i ATM 2024, som presenterade branschfolk från hela världen.
  • Årets mässa utforskade också drivkrafterna bakom branschens tillväxt i linje med temat ”Empowering Innovation: Att förändra resandet genom entreprenörskap.”

Totalt kom fler än 46 000, inklusive 13 000 från regionen, deltog i den 31:a upplagan av Arabian Travel Market (ATM), som avslutades den 9 maj i Dubai, Förenade Arabemiraten. Detta motsvarar en ökning av totala antalet deltagare med 15 procent jämfört med ATMs 30:e upplaga, vilket är ett nytt rekord för mässan.

I linje med ATM 2024:s tema, ”Empowering Innovation: Transforming Travel Through Entrepreneurship”, samlades över 2 600 utställare på Dubai World Trade Centre (DWTC) för att utforska drivkrafterna bakom industrins frotsatta tillväxt och identifiera framtidens möjligheter inom den globala turismsektorn.

”Mina kollegor och jag är mycket glada över att så många industrimänniskor från hela världen kunde komma till Dubai för att utforska hur innovation och entreprenörskap formar en mer effektiv, lönsam och hållbar turismindustri för kommande generationer. Vi har dessutom satt ett nytt utställningsrekord, vilket understryker vår position som den självklara mässan för resor och turism när vi fortsätter att driva på den globala tillväxten inom industrin”, säger Danielle Curtis, Exhibition Director ME, Arabian Travel Market.

ATM 2024 välkomnade Hans Höghet Sheikh Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, kronprins av Dubai och ordförande för The Executive Council of Dubai, som ledde ett möte med The Executive Council under mässan. H.H. Sheikh Hamdan godkände en rad stora transport- och turismrelaterade projekt i linje med den vision som Hans Höghet Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vice president och premiärminister i Förenade Arabemiraten och härskare över Dubai, har.

Vid årets öppningssession fick beslutsfattare från hela regionen förklara hur Gulfstaterna arbetar tillsammans för att effektivisera GCC:s turismutbud. Paneldiskussionen, som ägde rum efter öppningsanförandet av H.E. Abdullah bin Touq Al Marri, Förenade Arabemiratens ekonomiminister, innehöll insikter från H.E. Khalid Jasim Al Midfa, ordförande för Sharjah Commerce and Tourism Development Authority; H. E. Fahd Hamidaddin, vd för Saudi Tourism Authority; H.E. Azzan Al Busaidi, undersekreterare för turism vid ministeriet för turism i Oman; och H.E. Sarah Buhijji, vd för Bahrain Tourism and Exhibitions Authority.

Experter på den indiska resemarknaden delade med sig av viktiga insikter under sessionen ”Unlocking the True Potential of Indian Travellers”Virendra Jain, vd och medgrundare av VIDEC, ett rådgivnings- och analysföretag inom resor, turism och hotellindustrin, gav detaljer kring bedömningar av marknadsmöjligheter, kanal- och distributionsanalyser, indiska resenärers egenskaper och beteenden samt prognoser för marknadens utresetrender under det kommande decenniet.

Under sessionen ”Looking Skyward for Innovation. How Technology is Disrupting Aviation”presenterade paneldeltagarna prognoser för flygets framtid och vikten av innovation för att branschen ska kunna hantera den betydande ökningen av flygtrafiken: ”How Technology is Disrupting Aviation”. Sessionen modererades av reseexperten Mark Frary och innehöll insikter från Cirium, IATA, AviationXLab och Riyadh Air.

InterLnkd vann i hård konkurrens den tredje ATM Start-up Pitch Battle, som hölls i samarbete med Intelak. Företaget med huvudkontor i Storbritannien använder specifika datapunkter och en intelligent matchningsmotor för att koppla samman rese- och hotellindustrin med mode-, skönhets- och detaljhandeln.

Experience Abu Dhabi vann priset Best Stand Design Award (över 150 m2) på ATM 2024. En oberoende jury berömde turismmyndighetens utställningsyta för dess flödande design, innovativa användning av grönska och utmärkta synlighet från mässgolvet. Bland övriga vinnare av Best Stand fanns AlUla, Bangkok Metropolitan Administration, ExploreTECH, flydubai, Qiddiya Investment Company och Saudi Tourism Authority.

ATM 2024 hölls i samarbete med Dubai World Trade Centre och bland de strategiska partnerna fanns Dubai Department of Economy and Tourism (DET) som Destination Partner, Emirates som Official Airline Partner, IHG Hotels & Resorts som Official Hotel Partner och Al Rais Travel som Official DMC Partner.

Arabian Travel Market 2025 äger rum den 28 april till 1 maj.