American Express Global Business Travel (Amex GBT), som drivs av Global Business Travel Group, Inc, har kommit överens om att förvärva CWT, en global leverantör av affärsrese- och möteslösningar, för cirka 526 miljoner euro. Transaktionen förväntas slutföras under andra halvåret 2024. CWT har 4 000 kunder och förväntas generera cirka 785 miljoner euro i intäkter och 65 till 75 miljoner euro i justerad EBITDA under 2024.

”Att lägga till CWT till Amex GBT:s beprövade mjukvaru- och tjänstemodell kommer att skapa fler valmöjligheter för kunderna, fler möjligheter för medarbetarna och mer värde för aktieägarna”, säger Paul Abbott, vd för Amex GBT.

När förvärvet är genomfört kommer CWTs kunder att ha tillgång till Amex GBTs egenutvecklade mjukvara och tjänster för rese- och utläggshantering, inklusive Neo1, Neo och Egencia samt Select. Dessa gör det möjligt för kunderna att integrera med ledande teknikpartners. Kunderna kommer också att ha tillgång till en bred portfölj av professionella tjänster, inklusive möten och evenemang, konsulttjänster och hållbarhetslösningar. Amex GBTs marknadsplats kommer att ge tillgång till branschens mest omfattande och konkurrenskraftiga innehåll.

”Samarbetet med Amex GBT bidrar till att påskynda vår vision om en teknikbaserad framtid för affärsresor, där människor och teknik kombineras för att leverera en exceptionell kundupplevelse. Vi har stor tilltro till det kombinerade företagets värdeskapande”, säger Patrick Andersen, vd för CWT.