Hotellkoncernen Winn Hotel Group storsatsar på den svenska marknaden, och planerar att gå från en omsättning på 700 miljoner till 1,4 miljarder inom fem år. I planen ligger stora investeringar i befintliga och nya hotell samt en satsning på den digitala försäljningen och gästresan. Som en del av satsningen gör Winn en nyckelrekrytering till koncernledningen och anställer Anna Rosang som ny chief commercial officer.

”Anna Rosangs gedigna erfarenhet av digital affärsutveckling, varumärken och försäljning i kombination med Winns förmåga att driva hotell är en förutsättning för att vi ska nå vårt mål om att dubbla omsättningen inom fem år”, säger Anders Junger, vd och koncernchef för Winn Hotel Group.

Ett multibrandbolag med 11 hotell

Winn Hotel Group driver 11 hotell i Sverige, både under egna varumärken som destinationshotellen Bjertorp Slott, Såstaholm och Högbo Brukshotell, eller i samarbete med andra hotellkedjor som Strawberry och Radisson Hotel Group. Fram till 2030 genomförs renoveringar på flera av de egna hotellen och flera nya anläggningar planeras att byggas.

”Vi gillar att investera i ekonomiskt utmanande tider. Målet är att omsätta dubbelt så mycket, 1,4 miljarder kronor, innan 2030. Inom de fem närmsta åren ska Winn därför investera 800 miljoner kronor, där hälften går till att renovera, bygga ut och bygga spa på befintliga hotell samt hälften till att bygga flera nya destinationshotell på attraktiva lägen”, säger Anders Junger.

Parallellt bygger hotellkoncernen upp en ny kommersiell funktion som ska säkra att satsningarna blir framgångsrika, bland annat genom att utveckla den digitala försäljningen. Övergripande ansvarig för det nya kommersiella teamet är Anna Rosang som tillträdde rollen som chief commercial officer i mitten av januari. Anna Rosang kommer senast från Telge Energi där hon i rollen som marknadschef drev digitalisering. Dessförinnan var hon digitalchef på Filmstaden och utvecklade den digitala kundupplevelsen som inbegrep försäljning, apputveckling och lojalitetsprogram.

“Att jobba med digitalisering av hotellbranschen är som att komma hem. Det är ett drömjobb. Jag har mycket att bidra med och ambitiösa mål om starka resultat. Förutom digitalisering och ehandel, brinner jag för varumärken och försäljning”, säger Anna Rosang.

Expansionen är redan i full gång

Expansionen av befintliga och nya hotell är i full gång runt om i landet och omfattar:

  • Högbo Brukshotell  som får en exklusiv spaanläggning om 1 100 kvadratmeter med orangeri och fler hotellrum.
  • Såstaholm Hotell & Konferens  som byggs ut och får en helt ny spaanläggning, fler hotellrum, en helt ny mötesdel samt en egen biosalong.
  • Bjertorp Slott  i Västra Götaland, som får ett utökat antal hotellrum från 35 till 55, samt en helt ny wellnessavdelning.
  • Clarion Collection  i Falun, som genomgår en totalrenovering.
  • Clarion Winn  i Gävle, som genomgår en totalrenovering.
  • Ett helt nytt Clarion-hotell med 184 rum i centrala Södertälje, som öppnas i slutet av 2025.
  • Ett helt nytt destinationshotell med spa på Öckerö i Göteborgs norra skärgård.
  • Ett helt nytt resort och spa på Rindö i Waxholm kommun.