Med fullt fokus på gästernas favoriträtter och nordiska råvaror lanserar nu Strawberry nya restaurangkoncept för den nordiska marknaden.

För att ytterligare sänka trösklarna in till hotellen för besökande och locals så lanserar Strawberry nu två nya restaurangkoncept i Norden. Ambitionen är tydlig: bättre och godare mat och dryck till hungriga i Norden.

”Mat och dryck är oerhört viktigt när resenärer väljer hotell och när människor på orten bestämmer sig för att ta ett hotell till sina hjärtan. För att fortsätta leverera inom detta så lanserar vi nu två tydliga restaurangkoncept där inspirationen kommer från gästerna och deras önskemål men med en touch av mattrender vi ser är växande i världen. Här kommer det hållbara och närodlade in”, säger Fredrik Blomberg, SVP Food & Beverage Strawberry.

The Social bar och bistro blir Strawberrys bredaste koncept som lanseras på flest destinationer. The Social är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden. Där serveras en crossovermeny baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

”The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, och lika snabbt ha tallriken framför sig för att hugga in. Här hittar du klassiker som Toast Skagen, Caesarsallad och en riktigt bra burgare”, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Brasserie NÒR är det andra restaurangkonceptet som nu lanseras i full skala. NÒR har under året etablerats på Quality Hotel Match i Jönköping, Clarion Hotel Umeå och Quality Hotel Grand i Borås och tagits emot väldigt väl av både hotellgäster och locals och till hösten kan tre nya städer se fram emot ett NÒR.

”NÒR är ett brasserie med förkärlek till klassiska rätter skapade på nordiska råvaror men där vi utmanar och uppdaterar med en modern touch. Här kan du förvänta dig igenkänning med en twist. Det här är fullskaliga restauranger i ombonade miljöer där du som gäst kan titta in i det öppna köket och se rätterna tillagas, och du kan spana in det som kan bli ditt nya favoritvin från restaurangens vinvägg”, säger Maria Reisö.

Brasserie NÒR satsar på väl utvalda Europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. På NÒR vill man hylla några av världens främsta cocktails.

”De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. Även om det verkliga ursprunget till varje drink ofta är mytomspunnet och oklart, har många hotell gjort anspråk på en cocktail med en berättelse därtill. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror”, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social började öppna upp under sommaren och fortsätter in i hösten. Brasserie NÒR etableras under hösten 2022 och våren 2024.

Kommande månader kommer Strawberry fortsätta presentera fler nyheter inom mat och dryck. Satsningar som är resultatet av ett aktivt mat- och dryckesteam med fullt fokus på att uppfatta trender och gästernas önskemål. Målsättningen är tydlig: Strawberry ska vara en självklar spelare på restaurangkartan.

Först ut av The Social-restaurangerna är
Sverige

Göteborg Quality Hotel The Weaver, Quality Hotel Winn och Quality Hotel 11
Helsingborg Clarion Grand Hotel
Kristianstad Quality Hotel Grand
Linköping Quality Hotel Ekoxen
Malmö Quality Hotel View och Quality Hotel The Mill
Skövde Quality Hotel Prisma
Stockholm Clarion Hotel Sign, Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Hotel Arlanda Airport Terminal, Quality Hotel Friends och Quality Hotel Globe
Södertälje Quality Hotel Park
Uppsala Clarion Hotel Gillet
Visby Clarion Hotel Wisby

Norge

Arendal Clarion Hotel Tyholmen
Bergen Clarion Hotel Admiral, Clarion Bergen Airport och Quality Hotel Edvard Grieg
Bodø Quality Hotel Ramsalt
Drammen Quality Hotel River Station
Fredrikstad Quality Hotel Fredrikstad
Harstad Quality Hotel Harstad
Kolbotn Quality Hotel Entry
Kristiansund Quality Hotel Grand
Langesund Quality Hotel Skjærgården
Oslo Quality Hotel Expo, Quality Airport Hotel Gardermoen, Quality Hotel 33, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport och Quality Hotel Hasle Linie
Sandnes Quality Hotel Residence
Sarpsborg Quality Hotel Sarpsborg
Stavanger Clarion Hotel Air, Clarion Hotel Energy och Clarion Hotel Stavanger
Stjørdal Quality Airport Hotel Værnes
Tromsø Clarion Hotel The Edge
Trondheim Quality Hotel Panorama
Ålesund Quality Hotel Ålesund

Danmark

Köpenhamn Clarion Hotel Copenhagen Airport

Brasserie NÒR etableras inledningsvis på följande platser
Sverige

Borås Quality Hotel Grand
Jönköping Quality Hotel Match
Stockholm Clarion Hotel Stockholm och Clarion Hotel Amaranten
Sundsvall Clarion Hotel Sundsvall
Umeå Clarion Hotel Umeå
Östersund Clarion Hotel Grand Östersund

Strawberry är en portal till ett brett utbud av hotell, mötes- och konferensfaciliteter, restauranger och spa, samt unika förmåner och partnerskap för medlemmarna. Med över 225 hotell i Norden erbjuder man hotellkedjorna Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® och Clarion Collection® Hotel och fler än 40 fristående hotell. Genom app och webbsida får gäster och medlemmar tillgång till ett universum av möjligheter, med löftet om att göra livet mer meningsfullt, fyllt av spännande upplevelser.