Jacy’z Hotel & Resort är Göteborgs nya kopparglänsande landmärke i Öster. En gnistrande bärnstensjuvel som med sitt kaxiga och nätmönstrade yttre sprider ett trendigt skimmer över Gårdas omgivande takåsar. Här möts gästerna av en bubblande citydestination fylld av smaker, dofter, upplevelser och möten. Informationsteknik fick uppdraget att fylla hotellet med ljud och bild i världsklass.

Hur började projektet?

Vi pratar lite med Karl Arnell som ansvarade för upphandlingen som ansvarig säljare för Informationsteknik i Göteborgs räkning. ”Ljud och bild måste upplevas live. Så vi inledde med att bjuda in teamet från ESS Group för att testa olika lösningar, lyssna in sig och se hur produkterna ser ut i verkligheten.”

Christoffer Laudon på ESS Group ansvarade för ljud och bild i projektet: ”Informationsteknik var snabbfotade och hade en proffsig attityd redan i första mötet. De hade ett konkurrenskraftig erbjudande och kunde leverera på den nivå vi var ute efter med Jacy’z. Vi upplevde att det var en väldigt bra matchning för oss.”

Projektet i korthet

Kund: ESS Group / Jacy’z Hotel & Resort
Tid: mars 2021–november 2022
Omfattning:

  • Högtalare i samtliga våningsplan samt två garageplan
  • Högtalare i fem barer 
  • Högtalare till festlokalen Gabys 
  • 13 konferensrum med möjlighet för videomöten
  • Fyra stora projektorrum med möjlighet för videomöten
  • Högtalare till lobby och samtliga lounger 
  • Högtalare till gym, två poolområden, spaavdelning och bastu
  • Högtalare till samtliga hisshallar, WC, korridorer och hissar
  • Styrsystem för ljud och bild, inklusive digitala möten
  • Tre discokulor
Att fylla hotellet med ljud, utan att det syns

Informationsteknik fick uppdraget att leverera ljud och bild för hela hotellet. Barer, gym, sviter, restauranger, spa, hissar och hotellkorridorer. Allt skulle fyllas med högkvalitativt, fylligt ljud, värdigt hotellets höga ambitionsnivå. 

”ESS Group har mycket samlad kunskap om ljud och design och har fantastisk fingerspetskänsla för detaljerna som skapar spännande hotellmiljöer för gästerna”, fortsätter Karl.  ”Vårt mål var att uppfylla deras vision och guida i allt från produktval, tekniska lösningar och styrsystem. Vi ville få helheten att fungera och skapa bästa möjliga lösning både för gästerna och kunden.”

Christoffer Laudon på ESS Group ger sin syn på det: ”Det var en av anledningarna till att vi valde Informationsteknik. De utmanade oss och kom med bra inspel redan från start. Vi upplevde att de hade en äkta passion för ljud och bild. Tillsammans kunde vi skapa en tekniskt avancerad lösning, med fantastiskt ljud och bild, som blev enkel och effektiv för våra medarbetare att styra och hantera.”

Bra upplevelser för gästerna, enkelhet för medarbetarna

En viktig del i arbetet var att skapa smidiga lösningar för hotellets medarbetare. Oavsett var i hotellet de arbetar. Ett exempel är konferensavdelningen där Informationsteknik installerade ett helt automatiserat bokningssystem som innebär att varje möte eller konferens skapas direkt i systemet. Med hjälp av rörelsedetektorer i dörren sätts sedan all teknik i mötesrummet i gång automatiskt när gästen stiger in genom dörren.

Christoffer Laudon: ”Personalens reaktioner har varit väldigt positiva. De säger: ’Wow, vilket lyft för mitt arbete – man får så mycket tid till att vara där för gästen och kan skräddarsy upplevelsen mycket bättre’.” 

”För vår konferensanläggning innebär det att vi kan hantera många fler gäster. Dessutom minskar risken för teknikkrångel och försenade möten. Gästen klickar bara i gång rummets ClickShare, så är det klart. Det är smidigt och ger ett modernt intryck.”

Rätt lösning för varje zon och rum

Ett stort hotell som Jacy’z har många olika utrymmen som ska ljudsättas och inredas. Joakim Leissner som ansvarade för systemdesignen berättar mer: ”Vi behövde titta på byggnadens alla zoner och ritningar för att se vad som var möjligt att göra. Vi föreslog produkter, zon för zon, och tog fram rumstyper som utrustades med samma tekniska lösning.”

Det är ett stort projekt. Hur säkerställer man att varje detalj blir korrekt?

Karl Arnell beskriver hur han och teamet arbetade för att ta fram ett komplett underlag och dokumentation: ”Vi byggde hela projektet i en mjukvara som heter D-Tools. Vi lägger in varje produkt och komponent direkt i ritningen och tar ut en detaljerad offert där varje kabel och detalj finns med. Det gör att både vi och kunden får en helt komplett dokumentation.”

Joakim inflikar: ”Innan vi startade projektet visualiserade vi dessutom varje komponent i en och samma mjukvara. Vi simulerade ljudet digitalt för samtliga rum och ytor i hotellet. Resultatet styrde våra val av produkter, färgval och hur många som krävdes för att skapa riktigt bra ljudkvalitet i varje vrå av hotellet.”

Blev inte det komplext för kunden? 

Med nästan 3000 produkter är det ett komplext projekt. Dessutom måste ljud och bild samverka på ett effektivt sätt med övriga underleverantörer i byggprojektet. Hakan Bezgin, projektledare med lång erfarenhet av AV-projekt för hotell, ger oss inblick:

”Vårt först interna offertunderlag var på över 300 sidor. Det är många detaljer och väldigt många komponenter i den här typen av projekt. Det blir väldigt komplext och ställer stora krav på både oss och kunden.”

Även om varje hotell är unikt så menar Hakan Bezgin att man över tid bygger mycket erfarenhet kring alltifrån smarta kanalisationer till montering av utrustning och skärmar. En viktig detalj är att redan från start tänka igenom färgvalen. ”Vi har 450 infällda högtalare i byggnaden. ESS Groups ville att varje högtalare skulle smälta in i den övriga inredningens färger och material och låta bra i just det rummet. För att det ska bli perfekt i varje vrå av hotellet måste vi vara med tidigt i projektet.”

Struktur, ansvarsfördelning och löpande avstämningar

Därför var det viktigt att samla ihop informationen, förtydliga vad den innebär och tillsammans med kunden prioritera och sätta en tydlig ansvarsfördelning. Det behövs både projektledningsexpertis och erfarenhet av liknande projekt. 

”Det handlar lika mycket om teknisk kompetens som att skapa en god relation och förtroende mellan beställarsidan och oss som leverantör så att projektet blir smidigt och går framåt.”

Christoffer Laudon: ”Vi pratade flera gånger per dag och jag fick snabbt förtroende för Hakan Bezgin och teamet. Precis som vi, så brinner de för att göra sitt bästa. Deras erfarenhet av tidigare hotellprojekt gjorde att vi pratade samma språk. För oss är det superviktig att arbeta med personer som brinner för sin uppgift och som vågar ha en öppen, transparent dialog. Det har vi verkligen fått med Informationsteknik.”

Högt tempo ökar vikten av att arbeta agilt

AV-projekt för hotell- och konferensanläggningar utförs ofta i högt tempo. Då är det viktigt att samarbetet med övriga entreprenörer som elektriker, arkitekter och hantverkare fungerar smidigt: ”I nybyggnadsprojekt av den här storleken är det extra viktigt att man har en bra struktur och att ha täta avstämningar med kunden och entreprenörerna, säger Hakan Bezgin. För även om man har ett gediget underlag från start så blir det alltid ändringar – i stort och smått – under projektets gång. Det är ett levande projekt där slutupplevelsen inte är hundra procent klar förrän varje detalj är på plats.”

För att hålla tidsramar och budget är det minst lika viktigt att dela upp ansvarsområden i leveransen: ”Vi ansvarade för projektledningen av AV-utrustningen. Samtidigt är AV så integrerat i byggprojektet att koordineringen med de övriga underleverantörerna inom bygg, el, nätverk och drift är helt avgörande. Därför hade vi löpande veckomöten med hela gruppen. Det gjorde att vi kunde komma i mål på utsatt tid, inom budget och med den kvalitet vi vill leverera.”

Proffs på upplevelser, i stort och smått

Jacy’z är inte vilket hotell som helst. Utspritt över 27 våningar erbjuder det ett spektakulärt utbud av upplevelser och intryck. Det är också ett hotell där det lilla är det stora. Där varje detalj är lika viktig. Där alla sinnen är viktiga. 

”ESS Group har verkligen velat maximera allt”, säger Hakan Bezgin. De låter sin vision för utseende och funktion styra besluten i varje detalj. De är noggranna och har ett fantastiskt öga för vad som fungerar i färg och form. Det har varit en inspirerande resa att vara med på.

Joakim Leissner håller med: ”Jacy’z är verkligen en fantastisk mötesplats och destination. Och det är omsorgen om detaljerna som gör det extraordinärt. Det har varit ett väldigt kul och lärofyllt projekt att få vara med i.”

Enligt Christoffer Laudon ville man med Jacy’z höja ribban för ljud och bild: ”Vi vill utvecklas hela tiden. Jacy’z AV-lösning tog inspiration från våra andra hotell Ellery Beach House och Steam där vi har riktigt bra teknik och konferensavdelningar. Med Jacy’z ville vi utmana oss själva och sätta ambitionsnivån för ljud och bild riktigt högt.”

”Vi ville automatisera saker som vi tidigare gjort manuellt och styra saker på ett smart sätt i hela fastigheten. Våra diskussioner med Informationsteknik var viktiga för att få de resultat vi ville ha. De kom med bra, nytänkande idéer och utmanade oss. Det tillförde mycket och gjorde lösningarna bättre.”

Hur tycker ni att samarbetet med Informationsteknik har varit under projektet?

När ESS Group gick ut med upphandlingen var ett inofficiellt mål att hitta en långsiktig partner för AV-installationer i gruppens olika hotell. Tidigare använde man lokala partners, vilket riskerade att tekniken kunde spreta mellan hotellen: ”Framåt sett vill vi ha liknande teknik och AV-upplägg på våra hotell. Både för oss själva, men även för att gästerna ska få en igenkänningsfaktor på hotellen. Då vill vi arbeta långsiktigt med rätt partner.”

”Vi hade inte kunnat önska en bättre partner än Informationsteknik. Teamet har varit hjälpsamma, kompetenta och har sett till vårt bästa i stort och smått. De har också löst de problem som uppstått under vägen. För det dyker såklart upp problem hela tiden, men det är bara att diskutera igenom.”

Högt tempo och snabba vändningar

”Vi är entreprenörer som drivs av möjligheter. Det gör att vi ofta går på impuls och nya idéer. Det krävs en viss typ av företag och team för att hänga med. Teamet från Informationsteknik har löst det väldigt bra. Vi löser saker tillsammans och har varandra som bollplank. Vi upplever att det finns en passion för att det ska bli bra för båda parter.”

En stor del av projektet utfördes under pandemin. Hur påverkades ni av det?

”Effekterna av pandemin var en av de största utmaningarna. För hela hotellet. Det var brist på komponenter, långa ledtider, folk blev sjuka och saker blev uppskjutna. Så det var nog den största utmaningen. Informationsteknik har hela tiden haft en flexibel inställning och har gjort det väldigt bra.”

Hur ser du på slutresultatet?

”Resultatet har blivit över förväntan bra. Det är ett komplext projekt, men vi har inte behövt backa på något och allt har fungerat som det blev presenterat. Som sagt, över förväntan bra.”

Informationsteknik och ESS Group fortsätter nu samarbetet. På Jacy’z pågår just nu arbetet med ljud och bild för den så kallade Big Stage-byggnaden. Här kommer gäster kunna njuta av alltifrån en lyxig takterrass till karaoke och events, seminarier och konserter. Dessutom får hotellet alldeles strax Göteborgs kanske bästa coworking-yta.