Med tidlös design och hållbarhet i fokus ska Gothia Towers attraktionskraft bli ännu starkare. Första resultatet: Göteborgs nyaste hotellrum – som är 40 år gamla.
Gothia Towers, ett av Europas största hotell, har inlett ett samarbete med arkitektfirman Wingårdhs. Med ett samlat renoveringsgrepp av såväl hotell- och konferensrum som lobbyn ska hela Svenska Mässan Gothia Towers fortsätta att utvecklas som en attraktiv och konkurrenskraftig mötesplats i hjärtat av Göteborg.
Ett första resultat av denna förnyelse är Göteborgs nyaste hotellrum som nu har öppnat för gäster. De sammanlagt 80 rummen på våning 12–15 i Gothia Towers mittentorn byggdes ursprungligen 1984 och har totalrenoverats i den helt nya rumskategorin Premium.
”När Göteborg på senare tid har fått många nybyggda hotellrum tycker vi det är roligt att kunna erbjuda nyrenoverade rum, som dessutom står ut med ett vackert skandinaviskt lugn och en hållbar profil”, säger Elisabeth Thomson, operativ chef, hotell, mat, dryck och tjänster på Svenska Mässan Gothia Towers.
”Hållbart på riktigt”
Omtanke om detaljer och smarta, medvetna val genomsyrar Göteborgs nyaste hotellrum. Inredning och möbler ska hålla över tid och går något sönder ska det vara enkelt att byta ut eller laga. I varje rum ramas utsikten in av en lång soffa med väskförvaring under för att minska slitage och skador. I en specialritad förvaringsvägg nås minibaren bekvämt och arbetande affärsresenärer sitter bekvämt vid en skrivbordsnisch.
”Gothia Towers är en trygg spelare i konkurrensen och vågar vara som de är: beständiga, självklara och robusta. De nya rummen är en fortsättning på det och andas självsäkerhet och avslappnad elegans. Naturliga materialval och möbler kommer kunna åldras och få patina med tiden, vilket är hållbart på riktigt”, säger David Regestam, uppdragsledande inredningsarkitekt på Wingårdhs.
Attraktiva utrymmen både på höjden och längden
Samarbetet mellan Gothia Towers och Wingårdhs går nu vidare i en uppdatering av hotellets lobby och därefter planeras fortsatta rumsrenoveringar. I lobbyn kommer nya restaurangkoncept lanseras samtidigt som de olika loungeytorna förändras i både innehåll och utseende, med igenkänning såväl upp i tornen som längs med den 285 meter långa foajén.
”Lobbyn är vårt skyltfönster, och vår ambition är att tillsammans med Wingårdhs skapa attraktiva utrymmen som på olika sätt matchar våra gästers och besökares behov, samtidigt som vi har en röd tråd som ramar in känslan för hela vår mötesplats”, säger Elisabeth Thomson.