Nordic Choice Hotels utökar sin nordiska hotellportfölj med fyra slott och fästningar genom att ingå ett strategiskt partnerskap med norska Fästningshotellen. Ett av hotellen är anrika Torreby Slott i bohuslän.

Det är de norska hotellen Oscarsborg Festning, Reenskaug Hotel, och Kongsvinger Festning som tillsammans med svenska Torreby Slott den 22 mars blir till en del av Nordic Choice Hotels nordiska hotellportfölj genom ett strategiskt partnerskap med norska Fästningshotellen.

”Vi brukar säga att ’bruk er det beste vern’ och här kan gästerna besöka historiska omgivningar, men med moderna faciliteter och uppgraderade upplevelser. Genom att samarbeta med en hotellkoncern gör vi också hotellen mer lättillgängliga för en större publik. För oss är det ett viktigt strategiskt val som ger företaget ett större distributionsnät, starkare support och tillgång till nya system”, säger Tony Eide, ordförande och daglig ledare på Fästningshotellen.

Samarbete före konkurrens

Distributionssamarbetet är en typ av pionjärarbete i en bransch som inte var förberedd när de internationella bokningssajterna kom in på marknaden. Nu vill aktörerna värna om att värdeskapandet inom turismen i större utsträckning hålls inom nationsgränserna.

”Turismen i Norden har upplevt en ökad attraktionskraft de senaste åren. Satsningen på produkter och upplevelser som sticker ut från mängden är något vi har gemensamt med Fästningshotellen. Därför har vi gått samman för att skapa och erbjuda våra gäster unika upplevelser via vår starka distributionsplattform och stora kundnätverk. Med ett stärkt erbjudande står vi också starkare i konkurrensen med de globala bokningsaktörerna och genom att samarbeta kan vi säkerställa att vi kan fortsätta utveckla och säkra nordiska turistföretag”, säger Björn Arild Wisth, vice koncernchef Nordic Choice Hotels.

De fyra Fästningshotellen har totalt 149 gästrum, inklusive lägenhetssviter med flera sovrum. Alla har också unika mötesrum och möteslokaler.

”Som en liten och fristående aktör har vi varit beroende av bokningsbolagen med deras höga provisioner. När vi nu ansluter oss till ett stort distributionsnät får vi fler möjligheter till direktbokningar från både medlemmar och näringslivet. Dessutom har Nordic Choice Hotels kanske varit den turistaktör som har skapat störst uppmärksamhet utomlands de senaste åren genom till exempel Amerikalinjen, Villa Copenhagen och Sommerro. Vi ser fram emot att vara en del av detta”, säger Tony Eide.

Antydningar om fler nyheter

Förra året berättade Nordic Choice Hotels att de under 2023 byter namn till Strawberry. Genom nya partnerskap och samarbeten siktar de på stark tillväxt inte bara i portföljen, utan även i det totala erbjudandet till de över 2,3 miljoner medlemmarna. Det innebär också nya möjligheter till fler partnerskap och olika kopplingar till företaget.

”Vi har flera stora nyheter på väg. Under de kommande åren kommer våra medlemmar och gäster att få allt fler förmåner, erbjudanden och möjligheter till de bästa upplevelserna. De fyra Fästningshotellen är ett exempel på det som erbjuder något nytt i det som redan är Nordens mest mångsidiga hotellportfölj och vi är säkra på att samarbetet kommer att stärka både oss och dem”, säger Björn Arild Wisth.

Fästningshotellen
Oscarsborg Festning, 86 rum
Kongsvinger Festning, 28 rum
Reenskaug Hotel, 28 rum
Torreby Slott, 7 lägenhetssviter