Den 3 februari 2025, byter en av Nordens största hotellkedjor, Clarion Collection, tillbaka till sitt ursprungliga namn Home Hotel, och stärker därmed sitt fokus ytterligare på hemkänsla under hotellupplevelsen. I samband med namnbytet så lanserar kedjan även ett nytt koncept, ”Home until you’re home”. Konceptet grundar sig i en färsk Novusundersökning, som bland annat visar att 59 procent uppskattar hotell som främjar social samvaro, och att nästan hälften av de svarande gärna vill ha mer inflytande över maten som serveras.

Home Hotel grundades i Sverige 1983 av Jan Torgé och köptes av Petter Stordalen 1997, då bestående av några få hotell. Kedjan introducerade ett nytänkande koncept med centrala hotell om 60–100 rum, ofta inrymda i historiska byggnader eller charmiga nybyggen. Varje hotellnamn inspirerades av byggnadens historia eller omgivning, och interiörerna var personliga snarare än standardiserade. Drivna av engagerade värdpar med fokus på personlig service och hemtrevnad, har hotellen från start bjudit sina gäster på såväl frukost, som eftermiddagsfika och middag. Denna tradition är fortfarande idag en självklar del av kedjans hemtrevliga atmosfär.

”Det är något speciellt med dessa hotell. Det handlar inte bara om att det var med kedjan Home Hotel som jag på allvar växlade upp ambitionerna med hotellbolaget och gick från ett fåtal hotell till många. Men det är också nåt i luften, i atmosfären, när man kommer in i lobbyn. Personal, brasan i den öppna spisen, doften från kakan som gräddas till eftermiddagsfikat och skratten från köket där middagen förbereds inför kvällen. Det känns bekant. Det känns varmt. Det känns som att komma hem”, säger Petter Stordalen.

Ett andra hem för många

En stor del av Home Hotels återkommande gäster är affärsresenärer som tillbringar veckodagarna på hotell och uppskattar möjligheten att njuta av en hemlagad middag i en inbjudande atmosfär. En ny undersökning från Novus bekräftar detta behov av gemenskap: två av tio (21 procent) resenärer som bor ensamma på hotell upplever brist på sällskap, och sex av tio svenskar (59 procent) uppskattar hotell som aktivt främjar social samvaro.

Med dessa insikter lanserar Home Hotel sitt gästlöfte och konceptet ”Home until you’re home” för att ytterligare förstärka känslan av hem i hotellmiljö. Då nästan hälften av de svarande (46 procent) uppger att de skulle vilja ha inflytande över maten som serveras på hotell, bjuder Home Hotel nu in gäster att skicka in egna recept på sina favoriträtter. Dessa kan sedan dyka upp på middagsmenyn på samtliga hotell runt om i landet. I samband med namnbytet påbörjas också renoveringar och uppfräschning av både hotellrum och gemensamma ytor. Hotellens lokala initiativ för såväl gäster som utomstående, med fokus på social hållbarhet och gemenskap, fortsätter och utvecklas.

”Home Hotel bjuder in och välkomnar sina gäster i en varm och ombonad miljö där personlig service och hemtrevnad står i fokus. I en tid där ensamhet och oro ökar ser vi ett växande behov av platser där människor kan känna sig omhändertagna och hemma. Våra samtal med gästerna visar också på den starka kopplingen mellan mat och hemkänsla, och därför vill vi bjuda in dem att bli en del av vår tradition att samlas vid matbordet. Kanske ser vi Johans bästa tisdagspasta på menyn framöver – och förhoppningsvis skapar det nya möten och samtal mellan gästerna”, säger Anna Spjuth, varumärkeschef på Strawberry.

Namnbytet till Home Hotel inleds den 3 februari 2025, och övergången kommer att ske successivt under sex veckor på de 54 hotellen i Sverige, Norge och Finland. Gästernas egna middagsförslag kommer att välkomnas till hotellens menyer från början av 2025 och framåt.