Den 4–7 maj startar den första årliga Svenska Kaffeveckan, en fyradagarsfestival där svenska kaffebranschen samlas i Göteborg för workshops, provsmakningar, tävlingar, demor, pop-ups, presentationer, föreläsningar och fester.

Konceptet skapades av Steve Moloney, tvåfaldig vinnare av Svenska Barista-mästerskapen, och produceras av Ordna event agency, skaparna bakom The Barista League. Målet med festivalen är att samla, stödja, främja och hylla det fantastiska arbetet från den svenska kaffebranschen i sin helhet.

Svenska Kaffeveckan är en fringefestival där oberoende kaffeorganisationer runt om i landet producerar sina egna event, alla på olika platser och tidpunkter över veckans gång i Göteborg. Här kommer det hållas kaffeprovningar, workshops om hur man till exempel kan brygga bättre kaffe hemma, svenska baristamästerskapen, spårvagnsfest, föreläsningar och en mini-kaffefestival.

Konceptet grundades tillsammans med flera ledare inom kaffeindustrin från företag runt om i Sverige. Gruppen består av Gringo Nordics, Morgon Coffee Roasters, rRebel, Lykke kaffegårdar, da Matteo, Kahls, Löfbergs, Standout Coffee, Kafferäven, Koppi, Oatly, Kaffelabbet, Ally Coffee, Balck, Drop Coffee Roasters, Björklunds kaffe, Solde, Espresso specialisten, Espresso Gear, Lavazza, Johan & Nyström, och SCA Sverige, som tillsammans vill att skapa en bättre, större och mer hållbar specialkaffe-industri i Sverige.

”Den svenska kaffeindustrin har varit en av världsledarna inom specialindustrin sedan begynnelsen av den nordiska rostningsstilen från början av 2000-talet. Vad vi vill uppnå med Svenska Kaffeveckan är att samla alla på en plats igen, och sätta Sveriges fokus på det fantastiska arbete som görs”, säger Steve Moloney, grundare och organisatör av Svenska Kaffeveckan.

Svenska Kaffeveckan skapades som en respons till en avsaknad av sammanhållning inom industrin, trots att det idag finns fler rosterier, kaféer, kaffeföretag samt inte minst ett större intresse av specialkaffe än någonsin. Projektet syftar till att skapa en samlingsplats för hela Sveriges kaffeälskare, där de kan umgås, möta branschen, och lära sig allt om som finns att veta om specialkaffe.