När Stockholmsmässan slog upp portarna för Antikmässan och Allt för sjön i helgen så gjordes det med besked. Besökarna kunde ta del och inspireras av två fullspäckade mässor, utställarna var nöjda, och mässhallarna myllrade av besökare. Till helgen, torsdag till söndag, slår portarna upp igen för Allt för sjön och det parallellt med Sportfiskemässan.

I helgen arrangerades Antikmässan, Nordens största marknad inom antikviteter, vintage, design, konst och kuriosa. Årets mässa hade ett stort fokus på mode och modets historia, där besökaren kunde ta del av de två huvudutställningarna ”Hermés – inte ens döden skiljer oss åt” och ”Brudklänningen genom tiderna”. På scen stod bland andra modehistoriken Ingrid Giertz-Mårtenson, Scandinavian Retros chefredaktör Viveca Carlsson och Vintagemannen, känd från sociala medier och TV4 Nyhetsmorgon.

”Vi ser ett ökat intresse för att återanvända och inte köpa nytt, dels för att vi är mer pålästa idag och förstår vilken miljöpåverkan konsumtion och produktion har, dels för att ett personligt hem värderas allt högre. Efter helgens succé, med publiksiffror i nivå med siffrorna före pandemin, har vi redan börjat fila på nästa års mässa där vi kommer att sätta stort fokus på byggnadsvård och nästa generations besökare som en dag kommer att ta över gamla gårdar och torp”, säger Jenny Rannemo, tillförordnad projektledare för Antikmässan.

Allt för sjöns första långhelg visar att mässformatet åter är här för att stanna

Parallellt med Antikmässan arrangerades Sveriges populäraste båtmässa Allt för sjön. Det nya formatet med två långhelger, där nu första helgen har genomförts, lockade hela 25 199 besökare. Flertalet utställare uttrycker sin glädje över att efterfrågan håller i sig och att kunna genomföra affärer direkt på mässan.

”Redan efter första helgen har vi gjort två lyckade försäljningar och inför kommande långhelg har vi förhoppningar om flera”, säger Michael Nybäck, kapten och säljsupport på Alucat Boats Sweden och Svenskfinland.

”Vi blev glatt överraskade av mängden besökare med så stort intresse för våra vackra och snabba båtar i Stockholmsregionen”, säger Christian Karlsson, från Lidköpingsbaserade CK Marine som ställer ut på Allt för sjön för första gången.

Möten som för människan och samhället framåt

Trots att Stockholmsmässan inte var i gång under hela 2022 bidrog de med 2,1 miljarder kronor i omsättning inom Stockholms besöksnäring genom exempelvis hotell, restaurang och taxi, Nu ser Stockholmsmässans vd Christian Clemens på framtiden med tillförsikt.

”Efter pandemin såg vi ett stort behov av att mötas fysiskt igen och efter helgens antikmässa och Allt för sjöns första långhelg kan vi konstatera att mässformatet fortfarande håller. Jag känner stolthet över det engagemang som finns inom företaget och att få fortsätta arbeta med att skapa hållbara möten som för människan och samhället framåt”, säger Christian Clemens.

Allt för sjön håller stängt måndag–onsdag, och öppnar åter på torsdag. Denna gång parallellt med den stora Sportfiskemässan.