En av de första saker som deltagare på Imex Frankfurt kommer att lägga märke till online och när de kommer till mässan i Frankfurt nästa vecka är att en rejäl formförändring har ägt rum. Imex-teamet har arbetat hårt bakom kulisserna i nästan 18 månader för att skapa en ny design och debutera med en ny visuell identitet: en uppfräschad profildesign, som börjar användas måndag 22 maj.

Granskning av ärliga kritiker

Imex interna designteam, lett av designchefen Anna Gyseman, har hållit i uppgraderingen av varumärket. Gyseman var en framstående medlem av teamet som lanserade Grazia magazine på den brittiska marknaden. Som en “ärlig kritiker” rekryterade hon framgångsrikt före detta kollegorna Tony Chambers, tidigare redaktör och kreativ chef för tidningen Wallpaper; Suzanne Sykes, prisbelönt kreativ chef, grafisk designer och varumärkesinnovatör; och Jonathan Clayton-Jones, kreativ chef på Telegraph Group.

Före omdesignen kände Imex, likt många företag före dem, att deras befintliga identitet inte längre speglade företaget eller upplevelsen av deras evenemang. Omfattande workshops med personalen visade en stark lojalitet till vissa aspekter av det gamla varumärket. Man var dock överens om att de element som representerade människor (de klassiska punkterna) var ett arv att bygga på, inte kasta bort.

Carina Bauer, vd för Imex Group, förklarar: ”När designteamet presenterade det ’vinnande’ konceptet för vår personal, visste vi att de hade lyckats. I rena, samtida pastellfärger utvunna ur vårt tidigare varumärke, förkroppsligar designen hjärtat, syftet och affärsvärdet som Imex står för. Den fångar vår tro på den positiva kraften i att människor från hela världen möts öga mot öga, ansikte mot ansikte, och skakar hand på ett nytt affärsavtal eller en ny vänskap.”

”Som med alla bra konstruktioner försökte vi ’bryttesta den’, men den stod emot alla våra tester. Den fungerar utmärkt som en del av våra utställningsupplevelser och på våra webbplatser, skyltar och mer”, adderar Carina Bauer.

Inkluderande designtänk

Med de senaste inkluderande designprinciperna i åtanke, skapade teamet en mjukt brun ton kärleksfullt kallad ”Imex biscuit” för användning istället för klassiskt vitt som bakgrundsfärg. Denna icke-stimulerande, neurodiversitetsvänliga färg gör läsbarheten lättare för ett bredare spektrum av människor.

Första Sonic-logotypen någonsin

Med tanke på betydelsen av ett globalt varumärkes online-uttryck, har Imex också en unik ljudlogo för första gången. Utvecklat med hjälp av Brighton, Storbritannien-baserade Buff Motion, bygger soundtracket på ett skickligt sätt upp en förväntan kring människor som samlas för ett stort event. Den omfamnar medvetet det faktum att människor världen över hyllar samhörighet på samma vis: med sina händer och röster.

Carina Bauer sammanfattar: ”Vi har väckt vårt varumärke till liv på olika sätt under hela mässan – atriumet på Messe Frankfurt är fokuspunkten för många av våra ’hjälteverk’. Nästa veckas Imex Frankfurt är en levande monter för Imex nya utseendet, och vi ser fram emot att se hur folk reagerar.”

Imex designchef, Anna Gyseman och UX-designer, Oli Bailey, kommer att ge en inblick i designprocessen och resan bakom den nya brandingen under Imex: Behind the Curtain – Eventdesign och mätning på torsdagen den 25 maj på Imex Frankfurt.