Från och med den 12 juli kommer Friends Arena, Sveriges nationalarena för fotboll och hela Sveriges arena, byta namn till Strawberry Arena, då ett nytt avtal mellan Strawberry och Stockholm Live innebär att Strawberry blir ny namnpartner till arenan.

Arenan är platsen för de största mötena, upplevelserna och ögonblicken i Sverige och Norden. Samarbetet går väl i linje med Strawberrys ambition att erbjuda ett brett utbud av upplevelser till gäster, medlemmar och kunder tillsammans med Stockholm Live som driftar arenan. Det är också en möjlighet för Strawberry att ta nästa steg mot sin vision, samt att bidra till en fortsatt framgång för Sveriges största arena.

”Det nya namnet, Strawberry Arena, symboliserar upplevelser och mångfald. Detta blir en arena med plats för energi, mod och begeistring. Här ska de bästa konserterna vara, här ska fotbollsfans jubla och gråta och här ska det finnas plats för alla. Strawberry vill fortsätta skapa en plats för de största mötena, upplevelserna och ögonblicken i Sverige och Norden tillsammans med Stockholm Live. Vi är otroligt stolta över att arenan får namnet Strawberry Arena”, säger Petter Stordalen, ägare och grundare av Strawberry.

Partnerskapet inleds under ett väldigt intensivt år på arenan som förutom landslagsmatcher och Stockholmsderbyn också kommer att fyllas med världsartister som Taylor Swift, Pink och Bruce Springsteen men även stora events som Melodifestivalen, Tech Arena och Sweden International Horse Show. För Stockholm Live innebär avtalet att en långsiktigt stark och lokalt engagerad partner knutits till arenan.

”Strawberry är en drömpartner för oss, och delar Stockholm Lives passion för värdskap och att vara bäst på att leverera upplevelser. Med Strawberry får Nordens största arena en långsiktig och stark partner, och tillsammans kommer vi att kunna utveckla erbjudanden för alla de som kommer till Stockholm och Solna för att på riktigt uppleva sport, musik och möten tillsammans med andra människor”, säger Johan Mägi, commercial director på Stockholm Live.

Partnerskapet ger Strawberry möjlighet att ytterligare erbjuda alla besökare en helhetsupplevelse med alltifrån mat och boende till upplevelser på Strawberry Arena. Här kommer Strawberry att skapa VIP-ingångar till sina medlemmar, specialanpassade medlemsevenemang och Strawberry-lounger i tätt samarbete med kedjans hotell Quality Hotel Friends och Comfort Hotel Solna som ligger i direkt anslutning till arenan. Ambitionen är att erbjuda en mötesplats för de stora ögonblicken. 

”I juli byter arenan namn till Strawberry Arena och det är en stor milstolpe för vår koncern och vår historia i Sverige. De flesta ser oss som ett hotellföretag men vi erbjuder allt från små upplevelser som kryddar vardagen till ’once in a lifetime’-upplevelser. Med Strawberry Arena ska vi skapa minnesvärda möten och sprida budskapet om att mångfald i världen är lika viktig som mångfald i upplevelser”, säger Carl Oldsberg, chief digital officer på Strawberry.

Den tidigare namnpartnern Stiftelsen Friends och deras arbete mot mobbning kommer även fortsättningsvis att finnas representerade på arenan, och genom ett nytt samarbetsavtal utökas dessutom engagemanget till Stockholm Lives övriga arenor.

Fakta om Nationalarenan i Solna
Arenan är en av Sveriges nationalarenor för fotboll och klarar evenemang på alla underlag, från naturgräs och grus till is och parkett. Med öppningsbart tak kan evenemang ske året runt, oavsett väder. Publikkapaciteten för fotbollsmatcher är 50 000 sittplatser och upp till 60 000 personer vid konserter. Arenan är hemmaarena för AIK Fotboll och svenska herrlandslaget i fotboll och uppfyller också UEFAs och FIFAs regelverk för internationell fotboll. Här har världsstjärnor som bland annat Beyoncé, Coldplay, Guns N’ Roses, Eminem, Ed Sheeran, Ariana Grande, Rolling Stones och Bruce Springsteen stått på scenen. Arenan, som har cirka en miljon besökare per år kommer under 2024 att åter ta emot Bruce Springsteen, Taylor Swift och Pink, bland andra, vid sidan av alla fotbollsmatcher för hemmalagen AIK och herrlandslaget i fotboll.

Om Stockholm Live och ASM Global
Stockholm Live driver Nordens mest besökta arenor i form av Avicii Arena, Hovet, Annexet, Tele2 Arena och Friends Arena i Solna, samt även Södra Teatern på Södermalm i Stockholm. De driver även attraktionen Skyview vid Avicii Arena. Varje år besöker över tre miljoner människor Stockholm Lives arenor och de evenemang och aktiviteter som de gästas av. Stockholm Live är en del av ASM Global, ett världsledande företag inom arenadrift och evenemangsstrategi som driver över 325 arenor, stadion, kongresscentrum samt teatrar världen över.