Att öka hotellkapaciteten och antalet flygrutter samt att lätta på visumkraven är en del av en strategi för framtiden med titeln Vision 2030, som ska hjälpa Saudiarabien locka fler turister till landet med nya hotell, restauranger och attraktioner på historiska platser som Diriyah och Alula.

Men Vision 2030 pratar också om ekonomisk omställning mot större mångfald och hållbarhet. Gulfstaten är representerad på ITB Berlin för första gången och kommer under mässan att tillhandahålla information om nya turismprojekt i sin monter i Hall 3.2.

”Saudiarabien lockar nästan två miljoner pilgrimer årligen med Mecka och Medina, heliga platser inom islam. Men utöver det vill landet tjäna mer på turismen”, säger Hazim Al Hazmi, från Saudi Tourism Authority när han talade vid ITB Berlins presskonferens i Palais am Funkturm. Landet satsar just nu stort på turism som en del av Vision 2030. Som en del i sin strategi för framtiden vill man också minska oljeberoendet genom att stärka andra sektorer.

På sin presskonferens på Media Monday under ITB Berlin presenterade Saudiarabien några av sina turismhöjdpunkter. I ökenstaden Diriyah, som marknadsförs under sloganen “The City of Earth”, väntar distriktet Al Bujairi med sina slingrande gator på besökare som tar en kort halvtimmes bilresa från King Khalid International Airport eller reser 15 minuter från Riyadhs centrum. Historien om den tidigare saudiska huvudstaden finns dokumenterad på museer. Enligt Abdulrahman Aljefri från Diriyah Gate Development Authority finns det planer på att avsevärt utöka sängkapaciteten runt denna historiska plats och bygga 38 hotell. Att utöka resorten Bujairi Terrace till att omfatta 21 lyx- och megalyxrestauranger i ett gigantiskt projekt.

Fascinerande klippformationer väntar besökare på Alula. Enligt Julia Stubenböck från Royal Commission for Alula Germany finns det planer på att utöka sängkapaciteten även här till 5 000 rum till år 2030. Besökare kan se fram emot många äventyrsaktiviteter eller avkoppling, från vulkanturer till hälsosatsningen på Saudiarabiens första Banyan Tree Resort.

Enligt Abdullah Al-Zahrani från Red Sea Global blir en strandsemester i Saudiarabien också ett alternativ. För närvarande byggs hotell, lägenheter och fritidsanläggningar som möjliggör hållbar turism på Gulfstatens västkust, där resenärer kan dyka ner med det färgstarka marina livet i Röda havet och njuta av sport- och fritidsaktiviteter.

”Saudi växer med ljusets hastighet, förvandlas i en skala och takt som världen aldrig har sett tidigare”, säger Fahd Hamidaddin, vd och styrelseledamot för STA.

”Förra året registrerade vi 93,5 miljoner nationella och internationella besök och i januari i år uppnådde vi rekordmånga inkommande övernattningsbesökare. Vi fortsätter att få fart på denna tillväxtresa och det är avgörande att vi inspirerar och engagerar våra partners att gå med oss när vi förstärker vårt engagemang för sektorn globalt.”

Gulfnationen siktar nu på att öka de internationella flyglinjerna från 140 städer till 250 städer år 2030 eftersom det skapar större möjligheter för fler besökare till landet.

Kungariket arbetar för att öka reseanledningarna till landet och satsar på att öka sin konkurrenskraft för att öka konsumenternas valmöjligheter och samtidigt minska kostnaderna för resor och hotell. Ett partnerskap med Polska Wizz Air lanserade 24 nya rutter från Europa till Saudi och i januari 2023 lanserades det första gratis 96-timmars mellanlandningsvisumet någonsin genom nationella flygbolag Saudia och flynas.

År 2022 utvidgade kungariket eVisa-reglerna till GCC-länder och visum vid ankomst till innehavare av giltiga USA-, Storbritannien- och Schengenvisum.