När turismen står för nästan åtta procent av de globala koldioxidutsläppen, och antalet internationella ankomster väntas uppgå till 1,8 miljarder år 2030, är det viktigare än någonsin att agera. I Köpenhamn lanseras en ny turismstrategi, inklusive en ambitiös klimatfärdplan, och manar till förändring inom branschen.

Årets Världsturismdag markerar en ny början för turismen i Köpenhamn. Med sin nya strategi, ”Copenhagen, All inclusive”, omdefinierar Köpenhamn en föråldrad och passiv form av resande till ett aktivt och medvetet förhållningssätt. Framtiden för all inclusive-turism är inte bara en biljett till avkoppling utan ett delat ansvar mellan industrin och gästerna.

”När vi mäter effekterna av dagens turism är de långt ifrån allomfattande. Anta att vi vill att turismen ska vara en viktig drivkraft för positiv förändring lokalt och globalt. I så fall måste vi inkludera negativa effekter, som trycket på lokalsamhällena och de CO₂-utsläpp som kommer från transporter”, förklarar Mikkel Aarø-Hansen, vd för Wonderful Copenhagen, och fortsätter:

”Men vi måste också titta på allt det positiva, som kulturella interaktioner, utbyten och socioekonomiska effekter. Utan denna insikt kommer vi inte att kunna sätta upp konkreta och gemensamma mål för hur vi ska förändra industrin.”

Wonderful Copenhagen vill att turismen i Köpenhamn ska påskynda den gröna omställningen och skapa berikande möten mellan lokalbefolkning och besökare. Detta är avgörande mål om turistnäringen vill ta itu med de akuta utmaningarna med klimatförändringar och överturism.

Som en del av sina gröna ambitioner har Wonderful Copenhagen tagit fram en ny klimatfärdplan som beskriver hur den danska huvudstadens turism kan uppnå specifika utsläppsminskningar till 2030 respektive 2035, på sin väg mot koldioxidneutralitet (netto noll) senast 2050. Dessa mål inkluderar nyckelfaktorer som flygresor, som vanligtvis inte tas med i liknande beräkningar.

”Vi måste ta konkreta och ambitiösa steg för att minska turismens klimatavtryck. Vårt CopenPay-initiativ bekräftade att det finns en genuin motivation bland resenärer och attraktioner att vidta gröna åtgärder. Men vi måste påskynda och skala upp dessa åtgärder. Med vår klimatfärdplan stakar vi ut vägen för de klimatåtgärder som vi behöver vidta under de kommande åren”, förklarar Mikkel Aarø-Hansen.

Wonderful Copenhagens nya strategi anger en tydlig riktning för turismen, men förhoppningen är att den ska kunna inspirera andra destinationer.

”Vi vill att Köpenhamn ska vara världens mest hållbara destination. Och genom att sikta högt hoppas vi kunna öka konkurrensen bland alla destinationer om att bli grönare. I slutändan är turism en global verksamhet, och det krävs internationella insatser för att göra turismen till en positiv kraft. Köpenhamn har förmågan och ansvaret att bidra till denna strävan.”

Läs mer om strategin här.