Hur kan Destination Halmstad vara en del av OS i Paris? Genom att de har varit med och vidareutvecklat evenemangskalendern Event Manager, som kommer att användas under OS i Paris i sommar.

Halmstads evenemangskalender består av två delar. Företaget Crunchos mjukvara Event Manager, som är själva databasen för evenemangen. Event Manager erbjuder även ett visningsverktyg, men Destination Halmstad ville dock få den visningen integrerad i sitt webbverktyg Sitevision, och såg då till att ta tag i detta. Tillsammans med webbutvecklare på Limepark har Destination Halmstad därför tagit fram, och vidareutvecklat, en dynamisk modul som blev till den andra delen av Halmstads evenemangskalender. Denna extra modul möjliggör anpassad visning på olika webbplatser, för olika målgrupper och intressen, som exempelvis sportlovsaktiviteter, sommarens konserter, eller evenemang på en specifik plats. En unik egenskap hos systemet är dess förmåga att enkelt hämta in och sedan anpassa evenemangsinformation.

Populär och användbar evenemangskalender

Evenemangskalendern används av nästan alla verksamheter som hanterar evenemang i Halmstads kommun. Men den har även blivit en samlingspunkt för evenemang arrangerade av organisationer utanför kommunens egen verksamhet, så att alla Halmstads evenemang samlas i en och samma databas. Inloggning i Event Manager ger arrangörerna möjlighet att enkelt administrera sina evenemang, vilket har varit en avgörande framgångsfaktor när systemet har implementerats. Något som är särskilt positivt är att besöksnäringsföretagen allt mer har fått upp ögonen för fördelarna med att registrera sina evenemang i det dynamiska systemet. Systemet gör det lättare för dem att nå ut, och synas.

35-procentig ökning av inlagda evenemang

Sedan Destination Halmstad lanserade den nya evenemangskalendern har den spridits både nationellt och internationellt. Under 2023 ökade antalet evenemang i Halmstads evenemangskalender med 35 procent jämfört mot året innan (en ökning till 2083 evenemang totalt). Lisa Berggren, kommunikatör och webbansvarig på Destination Halmstad, har varit engagerad i utvecklingen av denna innovativa evenemangskalender.

”Det är roligt att kunna ligga i framkant när det gäller utveckling, och här har vi varit en pionjär. Vi har tidigt varit delaktiga i produktutvecklingen tillsammans med Cruncho och Limepark. Evenemangskalendern är en långsiktig, flexibel och dynamisk lösning. Sedan den framgångsrika lanseringen i Halmstads kommun har den spridit sig både nationellt och internationellt. Det går inte att komma ifrån att det är extra inspirerande att ha varit med om att utveckla något som faktiskt tar Halmstad till OS på ett sätt”, säger Lisa Berggren.

Cruncho och OS i Paris

Cruncho har valts ut av Atout France, Frankrikes officiella organ för turismutveckling och marknadsföring, för att förstärka Paris 2024 olympiska och paralympiska spel med sina innovativa tekniska lösningar. Evenemangskalendern kommer att guida åskådare, idrottare, och besökare till alla evenemang och besöksmål i varje fransk värdstad.