IACCs rapport Meeting Room of the Future 2024: Swedish Venue Edition, visar att svenska konferensanläggningar står sig bra inom flertalet områden. Rapporten, som bygger på svar från 170 konferensanläggningar globalt, framhäver särskilt hur svenska anläggningar utmärker sig genom sitt arbete med att erbjuda naturnära och hållbara möten.

Rapporten Meeting Room of the Future 2024: Swedish Venue Edition bygger på en undersökning och insikter från 170 konferensanläggningar världen över, och diskuterar framtida trender inom flera områden, inklusive användningen av AI och de krav som ställs av både Generation Z och Millenials, inte minst utifrån ett arbetsgivarperspektiv. AI-användningen inom industrin är fortfarande relativt låg och begränsad till specifika områden som marknadsföring, dataanalys och intäktsstyrning. Många anläggningar överväger dock att utöka sin användning av AI till fler områden, såsom menyplanering, hantering av matsvinn samt service för besökare och matbeställning.

Samtidigt visar rapporten att konferensanläggningar börjar anpassa sig för att möta beteendemässiga skillnader hos nya generationer. Många möten inkluderar nu fler pauser och utrymme för egen tid i agendan, medan andra fokuserar på att skapa möjlighet för mindre gruppmiljöer med syfte att uppmuntra till mer personlig interaktion och engagemang. Här visar rapporten att Sverige ligger i framkant vad det gäller fokus på att erbjuda möjligheter till att nätverka och ha informella möten utanför det traditionella mötesrummet.

Vidare visar analysen att 76 procent av de svenska konferensanläggningarna aktivt främjar en koppling till naturen, vilket är betydligt högre jämfört med anläggningar globalt. Detta speglar Sveriges starka fokus på att integrera naturliga miljöer i mötesupplevelserna. Denna trend är särskilt framträdande bland logianläggningarna, som i större utsträckning erbjuder dessa möjligheter jämfört med daganläggningar.

”Platsen gör skillnad. Våra utvalda mötesplatser har länge varit fokuserade på att skapa mötesmiljöer som inte bara är funktionella, utan också erbjuder möjlighet att interagera utanför det traditionella mötesrummet. Vi ser också en växande trend att integrera naturen i mötesupplevelserna och våra konferensanläggningar driver denna utveckling”, säger Michael Schüller, vd för Svenska Möten.

Mat- och dryckespreferenser fortsätter också att utvecklas, där 44 procent av anläggningarna globalt och 48 procent av de svenska rapporterar en minskning i alkoholkonsumtionen, samtidigt som efterfrågan på specifika och komplexa kostönskemål fortsatt ligger högt både globalt och i Sverige.

Resultatet understryker även att svenska anläggningar ligger i framkant när det gäller hållbarhetsarbete, där 94 procent av de svenska anläggningarna rapporterat att de har implementerat en plan för matavfallshantering, vilket placerar Sverige över det globala genomsnittet. Inom miljö- och hållbarhetscertifiering ligger Sverige också betydligt högre, där 98 procent av anläggningarna innehar sådana certifieringar, jämfört med det globala snittet på 78 procent. Dessutom visar resultatet att de svenska anläggningarna i högre grad, jämför med globalt, har eliminerat användningen av plastflaskor och engångsmuggar i mötesrum och gästutrymmen. Dessa siffror visar tydligt att Sverige är ledande när det gäller hållbarhetsarbete inom mötesindustrin.

”Sverige, och särskilt Svenska Möten, är välkända för sitt starka engagemang för hållbarhet, vilket tydligt återspeglas i konferensanläggningarnas arbete. Det är uppmuntrande att se hur deras insatser inte bara följer utan också driver standarden för hållbarhetsinitiativ inom mötesindustrin”, säger Mark Cooper, vd för IACC.