I mars hade Norwegian 1 544 289 passagerare medan Widerøe hade 276 413 passagerare. Totalt hade koncernen 1 820 702 passagerare. Norwegians kabinfaktor ökade till 85 procent, vilket är fyra procentenheter högre än i mars förra året. Norwegian hade dessutom en mycket hög regularitet där hela 99,6 procent av alla planerade flygningar genomfördes.
”Vi är mycket nöjda med att ännu en gång publicera starka trafiksiffror som fick lite extra medvind den här månaden på grund av den tidiga påsken. Den mycket höga regulariteten i mars är ett resultat av det imponerande arbete våra kollegor gör varje dag för våra passagerare. Det här är särskilt viktigt under högtider som påsken när många har planerat semesterresor. Jag är stolt över att vi inte ställde in en enda flygning under påsken. Nu ser vi fram emot nästa semestersäsong med en vårkampanj som startar den här veckan. Bokningarna inför sommarsäsongen börjar se bra ut men vi förväntar oss en lite svagare månad i april eftersom påsken kom tidigt i år”, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Norwegian hade 1 544 289 passagerare i mars. Kapaciteten (ASK) var 2 441 miljoner säteskilometer, vilket är en ökning med fyra procent från förra året, medan faktisk passagerartrafik (RPK) var 2 075 miljoner säteskilometer. I mars hade Norwegian i genomsnitt 73 flygplan i drift och 99,6 procent av alla planerade flygningar genomfördes. Punktligheten, som mäter andel avgångar som avgår inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell, var på 86,7 procent, upp sex procentenheter från mars 2023.
Utsläppen minskar
I mars minskade Norwegian CO₂-utsläppen per faktiska säteskilometer (gram CO₂ per RPK) med tio procent jämfört med förra året. Totalt motsvarar det en minskning med cirka 250 000 passagerare tur och retur mellan Oslo och Bergen i Norge.
”Det är positivt att se att det vi gör för att minska utsläppen ger resultat. En nyare flygplansflotta i kombination med bättre planering som leder till högre kabinfaktor, bidrar till detta. Vi arbetar dessutom kontinuerligt för att optimera flygningarna med hjälp av avancerade digitala verktyg som bidrar till minskad bränsleförbrukning. Norwegian har ambitiösa mål om att minska utsläppen med 45 procent till 2030, jämfört med 2010. Vi tror att kombinationen förnyelse av flygplansflottan, mer effektiv operationell drift och ökad användning av fossilfritt flygbränsle (SAF), är det bästa sättet att nå målen”, fortsätter Geir Karlsen.
Widerøe hade 276 413 passagerare i mars medan kabinfaktorn ökade med sex procent till totalt 70 procent. Under mars förbättrades dessutom driften med en ökad regularitet och punktlighet på hela 89 procent.