Amsterdams kommunfullmäktige har röstat för en motion om att förbjuda kryssningsfartyg från kryssningsterminalen i Amsterdams centrum.
I ett drag som syftar till att stävja föroreningar och hantera massturism har Amsterdams kommunfullmäktige röstat för att förbjuda kryssningsfartyg att lägga till i stadens centrum. Detta beslut representerar en betydande förändring i stadens syn på kryssningsturism. Medan kryssningsfartyg välkomnades med öppna armar tidigare, har den nuvarande stadsstyrelsen till och med kallat kryssningsfartygspassagerare för ”gräshoppor” och vill förbjuda kryssningsfartyg helt från stadens gränser. Policyn är i linje med andra initiativ i Amsterdam för att avskräcka turister från att besöka den holländska huvudstaden.
Amsterdams kommunfullmäktige har röstat ja till en ny politik som syftar till att förbjuda eller kraftigt begränsa kryssningsfartyg från att lägga till i stadens centrum. Amsterdams kryssningsterminal ligger intill Amsterdams centralstation och inom gångavstånd från den historiska gamla staden. Beslutet följer en motion som antagits med stor majoritet i kommunfullmäktige. Resolutionen innebär att den nuvarande kryssningsterminalen flyttas till ett område utanför stadskärnan. Även om detta inte är ett nytt koncept, verkar stadsstyrelsen ivriga att genomföra förbudet. Det skulle innebära en avsevärd olägenhet för besökande passagerare från kryssningsfartygen, att behöva använda bussar eller kollektivtrafik för att nå Amsterdams centrum. Om det kommer att fasa in den lokala politikern bakom motionen återstår att se.
Det politiska partiets D66-ordförande Ilana Rooderkerk förespråkar starkt förbudet. Hon skrev ett inlägg i en tidning för några veckor sedan och sa att Amsterdam inte har något utrymme för passagerare från kryssningsfartyg, och säger att kryssningspassagerare är lite mer än en ”gräshoppepest”. Hon tillade: ”Det passar in i vår vision att se kritiskt på kryssningsfartygen som besöker Amsterdam eftersom kryssningspassageraren är ett utmärkt exempel på en turist som staden inte har någon nytta av. För som en plåga av gräshoppor flyttar de in i stadskärnan på en gång, med åtföljande olägenhet.”
Istället kan kryssningsfartygen parkera i Ijmuiden, bara 30 kilometer från Amsterdam, eller i Nederländernas största hamnstad, Rotterdam, som ligger över en timmes bussresa från Amsterdam.
En lösning kan också vara att hitta en annan passagerarterminal för kryssningsfartygen nära Amsterdams centrum, men längre bort än den nuvarande, skriver flera medier, däribland CruiseHive.
Passagerarterminalen i centrala Amsterdam kommer att ta emot 114 kryssningsanrop med cirka 300 000 passagerare i år – som jämförelse räknar Köpenhamns hamn med upp till 300 anrop med över 565 000 passagerare. Amsterdam har också många besök av flodkryssningsfartyg, men dessa kommer inte att påverkas av det kommande förbudet, uppges det.
Dick de Graaff, chef för Cruise Port Amsterdam, säger i en kommentar till nyhetsbyrån Associated Press om förbudet från kommunfullmäktige, som nu måste gå igenom ett antal andra instanser innan det kan genomföras: ”Det finns därför ingen omedelbar stängning av passagerarterminalen.”
Cruise Lines International Association, (CLIA), som representerar världens största kryssningsrederier, säger i ett uttalande att de inte kan tänka sig ett faktiskt förbud mot kryssningsfartyg i Amsterdam genomförs, utan kanske bara en ny plats för kryssningsterminalen.
CLIA påpekar bland annat att av de drygt 20 miljoner årliga turisterna i Amsterdam är det bara lite över en procent som kommer från kryssningsfartyg – och att denna del av kryssningsbranschen ger Amsterdam en årlig omsättning på över 100 miljoner euro.