Jörgen Dyssvold, med företaget Herr Omar, har lång erfarenhet av kunskapsbyggnad i mötes- och eventindustrin. Han är eventdesigner, mötesproducent och omvärldsbevakare. I årets trendrapport har företaget spanat bredare och på hela besöksnäringen, eftersom de numera ser hotell och restauranger som en del av den upplevelseindustri de själva är en del av. Det i kombination med ett händelserikt år gör att Herr Omar i årets rapport presenterar tre gånger så många spaningar, 60 stycken.
”En pandemi och ett år som inget annat har framför allt förändrat ordens betydelse. På ett år har vi gått från att tycka att det kändes konstigt att sägs ’vi ses’ trots att det bara är via videosamtal. Idag känns det normalt.”
Jörgen Dyssvold säger att för många människor är arbetet inte längre en plats utan ett tillstånd eller en aktivitet. Pandemin kommer för alltid ha förändrat hur vi ser på här och där. Det är därför årets trendrapport har titeln Mitt hem är där jag hänger min hatt.
I Swedish Network of Convention Bureaus rapport för 2020 har vi valt ut några övergripande trender från Herr Omars Trendrapport 2021. En länk till alla 60 trender finns i slutet av den här texten.
Men vi börjar med att titta på några större skeenden. De brukar beskrivas som mega- eller makrotrender och handlar om saker som förändrar samhället, världen och människors liv i stort. De är därför själva fundamentet för en trendrapport.
Ny syn på arbetet som ett tillstånd eller en aktivitet, inte en plats
Tidigare var jobbet eller kontoret en plats. Idag är arbete en aktivitet som vi kan utföra hemma, på ett kontor och många andra ställen.
Klockan nio-till-fem-samhällets tid är förbi
I en ny tid där människor inte arbetar heltid på kontor sker det stora förändringar. Restauranger som är fullsatta mellan klockan tolv och ett blir mer sällsynta. Samma sak gäller fullsatta tunnelbanor, spårvagnar, tåg och bussar samt långa bilköer under vissa rusningstimmar.
Vi gör färre långa resor och reser långsammare när vi gör dem
Efter ett år när de flesta inte har rest alls fattar vi mer medvetna och genomtänkta beslut kring vart vi reser, när och hur. Troligen gör vi längre resor mer sällan, stannar borta en längre tid när vi gör det, och låter resandet få ta mer av tiden. Vi börjar se på själva resan som en viktig del av hela upplevelsen.
Vi blir mer kräsna gällande vad vi lägger tid och pengar på
Under pandemin har människor inte kunnat konsumera många saker. De som haft möjlighet har också valt att bygga upp en ekonomisk buffert i en tid där framtiden känns oviss. Efter pandemin kommer många personer att vara mer sparsamma med sin tid och sina pengar.
Workation eller jobbmester
När vi reser längre, mer sällan och långsammare får workations ett genombrott. Det är en kombination av jobb och semester där vi under resan eller framme på resmålet arbetar någon timme per dag, när lusten faller på eller när det är praktiskt möjligt. Vi kanske jobbar intensivt hemma i tio månader för att sedan ta med arbetsdatorn på en resa jorden runt.
Vi prioriterar att umgås med nära och kära
När man frågar människor vart de helst vill resa när pandemin är över svarar en majoritet ”vart som helst, bara jag får göra det med min familj eller mina vänner”. Under åtminstone det närmaste året prioriterar man upplevelser tillsammans med nära och kära, och är mindre sugen på att delta i sammanhang med många personer vilka man inte känner.
Här finns hela trendrapporten från Herr Omar.