nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Att vara uppkopplad under föreläsningen försämrar lärandet

Studenter som har sin laptop igång under föreläsningar har sämre studieresultat än de som inte är uppkopplade. Det visar undersökningar i USA. Resultaten stämmer med nya rön inom den neurologiska forskningen, som antyder att störningar från teknisk utrustning kan ha negativ inverkan på lärandet.

Sherry Turkle, som är professor i sociala studier inom naturvetenskap och teknik vid MIT, menar att det nu börjar finnas stort stöd för tanken att reducera eller stoppa tillgång till nätet under föreläsningar: ”Universities had great technological enthusiasm. But … I'm feeling the backlash". Hon berättar bland annat att Chicago Law School har blockerat trådlöst internet i vissa lokaler medan andra lärosäten har upprättat internet-fria zoner, veckolånga” teknologi-retreats” och flera dagliga, kvarts-långa, avbrott i internettillgången.

Clifford Nass som är professor i kommunikation vid Stanford University noterade att studenter var uppkopplade, oavsett vad de sysslade med. Han första tanke var "Damn, these kids can multitask … What do these kids know that I don't?” Han undersökte saken och kom fram till att studenterna inte var skickligare på att göra flera saker samtidigt. Den delade uppmärksamheten gjorde istället att deras minnen var oorganiserade, att de tog fasta på irrelevanta uppgifter och att de hade svårt att följa instruktioner. Och även de som satt intill blev störda. Nass menar att ”We've reached a period where attention is no longer valued. There's been a cultural change where we've forgotten about the idea of paying attention”. Men, säger han, vi ska inte förbjuda internet utan lära studenterna att använda det! Läs mer här!

 

Källa: Internationellt om högskolan nr 21, 2011