nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Resandet till Sverige ökar igen

Under årets första fyra månader ökade övernattningarna från utlandet i Sverige med knappt tre procent. Det visar statistik från Tillväxtverket och SCB, som släppt färska siffror för april månad. Övernattningarna från utlandet på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med hela 17,4 procent under april månad, jämfört med samma månad 2010. Även om en del av ökningen troligen beror på att jämförelsen sker med april 2010 då flygstoppet på grund av askmoln inträffade, visar siffran på ett trendbrott av ett hittills negativt resultat i övernattningsstatistiken hittills under året.

Återhämtningen i april har lett till att antalet övernattningar från utlandet hittills i år nu åter ligger på plus, med en ökning på 2,8 procent för perioden januari till april 2011. Motsvarande ökning för de inhemska övernattningarna (svenskar som övernattar i Sverige) är 4,6 procent.

– Från USA och Kina ser vi stora ökningar hittills i år, med 13 respektive 30 procent, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Men än är det för tidigt att förutspå ett helårsresultat.

VisitSweden prioriterar de marknader som har den största volymen av övernattningar i Sverige, vilket är länder i Europa och Norden, samt USA och Kina. Under perioden januari till och med april såg Sverige stora ökningar från Tyskland och Storbritannien med åtta respektive sju procent. Sveriges största utlandsmarknad, Norge, ökade med tre procent.

–  Med fortsatt effektiv marknadsföring, bra tillgänglighet och attraktiva destinationer har Sverige alla förutsättningar att ta en ännu större marknadsandel i Norden, säger Thomas Brühl.