nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare att resa grönt och lättare hitta miljövänliga alternativ bland hotell. Därför lanserar Visitnorway den 7 januari 2011 en navigation på den officiella hemsidan under namnet ”Grönt resande”.

”Grönt resande” är en sökfunktion som gör det möjligt för användaren att snabbt se vilka hotell som är miljöcertifierade i Norge. Med varumärket ”Power by nature” förknippas redan Norge med natur och miljö och den nya satsningen är en del av projektet ”Bærekraftig reiseliv 2015”, som ska bidra till ökad bärkraft för den norska turismen.

– Det är inte så många andra länder som har en liknande sökfunktion när det gäller miljömärkning. Med ”Grönt resande” vill vi gärna vara ett föregångsland, säger Per-Arne Tuftin, vd för Visitnorway och hänvisar till aktuella undersökningar som visar att miljöfrågorna blir allt viktigare för personers val av resmål.

De huvudsakliga certifieringarna som finns med i ”Grönt resande” är Nordiska svanen, Stiftelsen Miljøfyrtårn, ISO 14001 och Ekoturism Norge. De miljöcertifierade företagen i sökfunktionen pryds alla med en logotyp - i form av en grästuva - på visitnorways hemsida. En symbol lätt att känna igen och ge en större kunskap kring de existerande märkningarna som används inom norsk turistnäring.

– Det är av största vikt för oss att i än högre grad lyfta fram Norge som en miljövänlig destination, betonar Per-Arne Tuftin.

Hela 60 procent av anställda inom den norska reseindustrin anser dessutom att miljöcertifieringen ger en ökad känsla av kvalitet för kunderna.

Mer information: visitnorway.com/Gront-Resande/

Foto: CH/Innovation Norway