platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Storhogna Högfjällshotell och Spa i Vemdalen får nya ägare
Ökad satsning på fler aktiviteter, bättre paketering, nya samarbetspartners och prisvärda transporter kommer att ha en hög prioritet sedan de nya ägarna till Storhogna Högfjällshotell & Spa som tog över driften den 1:a maj.

Storhogna som för 35 år sedan bestod av en liten kaffestuga på fjället rymmer idag 154 hotellbäddar, en toppmodern konferensanläggning, den stora vinterträdgården med glasat tak och en av Sveriges ledande spa-anläggningar.

Skidområdet är en del av Vemdalsfjällen och liftarna är hopkopplade med Klövsjös liftar. Det finns cirka 40 km uppkörda spår samt obegränsade rösade leder.

– Detta har länge varit min dröm att få driva ett hotell i svenska fjällen, säger Charlotte Mannerson, styrelseledamot i Storhogna Högfjällshotell och Spa sedan nio år tillbaka och ägare till Clarion Hotel Wellington. Anders Treschow som är skogsägare i Halland har länge haft planer på att investera i skog i norra Sverige. Nu blev det ett fjällhotell i stället. Med Storhogna korsas våra drömmar och här finns fantastiska förutsättningar och möjligheter till aktiviteter som vi ska paketera på ett mer lättillgängligt sätt för att attrahera en ännu större publik. För att hålla en hög beläggningsgrad måste det också vara enkelt för gästerna att resa hit, därför kommer vi satsa på att hitta prisvärda transporter.

Sedan 1998 har Storhogna fördubblat sin omsättning och de nya ägarnas mål är att öka omsättningen med 30% inom fem år. Trots den vikande konjunkturen har Storhogna Högfjällshotell klarat sig väl ekonomiskt, detta mycket tack vare den starka positionen på privatmarknaden. Mötesmarknaden har varit svagare men de senaste månaderna har efterfrågan på företagsarrangemang ökat igen.

– En trend idag är att gästerna vill uppleva mer på både företagsarrangemang och vid privata besök och få en större variation av upplevelser. Därför kommer vi arbeta med ett utökat utbud av aktiviteter, både i anslutning till spa-anläggningen men också i form av tur- och längdåkningskoncept, samt barmarksaktiviteter som jaktmöjligheter och vandring på sommaren, säger Charlotte Mannerson.