nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan tar fram hållbarhetspolicy

Stockholmsmässan har tagit fram en hållbarhetspolicy.

– Som branschledare har vi en unik möjlighet att påverka i de här frågorna, både genom egna initiativ och genom att ställa krav på våra leverantörer och samarbetspartner, säger vd Patric Sjöberg.

Stockholmsmässans vision är att bli en ledande mötesplats i norra Europa och att därmed stärka Stockholms ställning som Skandinaviens huvudstad. Den nya hållbarhetspolicyn ger Stockholm ytterligare en konkurrensfördel när internationella kongressarrangörer ska välja stad för sina arrangemang. Policyn omfattar tre områden: ansvarsfullt företagande och affärsetik, mänskliga rättigheter och samhällspåverkan, samt miljö- och klimatfrågor.

Mycket av det som står i policyn görs redan på Stockholmsmässan. Till exempel går alla lokaler att nå för den som sitter i rullstol, det finns ett energisparsystem som bygger på rörelsedetektorer, och Stockholmsmässan har ett nära samarbete med SL för att öka andelen besökare som åker kollektivt. I och med den nya policyn har informationen samlats i ett dokument där företagets engagemang och åtaganden beskrivs tydligare.

– Vi ser det som självklart att ständigt utveckla Stockholmsmässans hållbarhetsarbete och därmed bidra till en mer hållbar värld. Vi är övertygade om att det inte bara ger oss och våra medarbetare ett gott samvete, utan också skapar nya affärsmöjligheter och ökar företagets långsiktiga värde, säger Patric Sjöberg.