nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstads nya kongresshus behåller namnet från det gamla
Efter att ha kallats och namngetts under ett antal projektnamn, har nu ett beslut tagits om vad det nya kongresshuset i Karlstad ska heta. Beslutet fattades av Visit Karlstads Styrelse i samråd med fastighetsägaren, och det nygamla namnet blir Karlstad CCC och det omfattar hela fastigheten med dess olika verksamheter.

– Det känns bra att få ett namn på huset, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad. Det kanske inte känns så nytänkande vid en första anblick, men det är ett delvis inarbetat namn som många känner till och det är ett namn som fungerar bra i alla sammanhang.

Förkortningen CCC står för Congress and Culture Centre, för att beskriva de viktigaste delarna av den kommande verksamheten.

– Ja, det var självklart en viktig del av namnvalet, berättar Mattias Nord. Det viktigaste var att säkerställa den geografiska identiteten, och därför var grundkravet att Karlstad skulle finnas med. När det sedan skulle väljas ut några nyckelord så föll valet ganska snabbt på just dessa. Congress berättar att vi har kongresskapacitet och riktar oss mot den marknaden, Culture täcker in föreställningar, shower och konserter som kommer att ges i de olika lokalerna, medan Centre beskiver att vi blir en central del av besöks- och upplevelsenäringen och täcker även det finns en stor del kontorsutrymmen i fastigheten.

I arbetet med att bygga upp organisationen och verksamheten, så blir bokstaven C ett genomgående tema förutom de tre som finns med i namnet.

– Det är helt riktigt, säger Maria Larsson, marknads- och försäljningschef för Visit Karlstad. Vi kommer att jobba med Conference för traditionella möten, Concerts när det gäller samarbetet med bland andra Värmlandsoperan som är väldigt viktiga för oss, Convent i samband med större lanseringar och mässor, och sist men inte minst Cuisine som beskriver vår Restaurangverksamhet.

 

Foto: Mattias Nord, vd för Visit Karlstad.