nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås först ut med virtuellt showroom för att locka turister och nya företag

Nu har Expect Västerås, ett nytt upplevelsebaserat showroom i Skrapan invigts. Genom teknik och kreativa utställningar ska besökarna inspireras till att utforska Västerås som besöks- och etableringsort. byBrick Interface fick uppdraget att bygga en Virtual Reality-plattform med syfte att skapa ett virtuellt skyltfönster för hela staden.

– Besökare ska kunna utforska Västerås utbud av aktiviteter och besöksmål genom nya tekniska och interaktiva lösningar. Det kommer att finnas VR-glasögon och visualiseringsbord där vi visar upp olika besöksmål och nya områden som växer fram i staden, säger Pernilla Törngren, platschef för Expect Västerås.

– Vi ville göra något riktigt häftigt och unikt till det nya showroomet som tilltalar många olika målgrupper, för att visa att Västerås ligger i teknisk framkant med fokus på besöksnäringen. Det handlar också om att bryta barriärer för vad som är möjligt med teknik, fortsätter Pernilla Törngren.

Showroomet ska vara föränderligt, med ambitionen att bli startpunkten när företag och organisationer vill visa upp Västerås för delegationer eller andra besök.

Först ut blir en virtuell entré som byBrick Interface skapat, där besökaren sätter på sig VR-glasögon och kan besöka olika platser runt om i Västerås.

– Nu finns ett antal olika virtuella destinationer och fler tillkommer framöver. Det som är unikt är att vi både har upplevelser som är rena turistmål så som älgparken Kungsbyn, blandat med VR-upplevelser som företag gjort. Den gemensamma nämnaren är att upplevelserna utspelar sig i Västerås, säger Anna Sangve, projektledare Västerås Marknad & Näringsliv.

– Vi kommer även lyfta de möjligheter som finns för företag att etablera sig i Västerås, exempelvis var det finns tillgänglig mark och vilka etableringar som är på gång till staden. Det känns roligt att visa på vad som händer i Västerås både ur ett turistperspektiv och näringslivsperspektiv. På så sätt kan vi nå många fler - från tyska turister och familjer till potentiella nyetableringar och befintliga invånare, säger Eva Lilja, vd Västerås Marknad & Näringsliv.

Lösningen består av både 360-filmade platser och helt interaktiva virtuella världar, och är byggd på ett skalbart sätt som gör det möjligt att förändra och addera nya upplevelser från olika aktörer.

– Det har varit väldigt inspirerande att Expect Västerås vågar pusha gränserna och testa något som ingen annan gjort i besöksnäringen, på det här sättet. Att marknadsföra en hel stad på ett interaktivt sätt och från olika perspektiv är något helt nytt, säger Elin Sjöström, teamledare VR&AR på byBrick Interface.