platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Meetings International i nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta

Den 9-11 april nästa år genomförs destiASEAN Plus i Indonesiens huvudstad Jakarta. Det är en ny mässa för mötes- och eventindustrin och tidningen Meetings International har inlett samarbetet som mediapartner.

Satsningen är den största hittills i landets historia för att skapa en riktig mötesplats för möten och events.

– Som en del i samarbetet genomför vi en Hosted Buyer-resa, säger publisher Roger Kellerman. Vi bjuder in fem personer från Sverige och Danmark att följa med till Jakarta, men även till en post-tour på ytterligare en vecka. Det gäller att fylla på kunskapsbanken så mycket som möjligt när man är på plats.

Det blir ingen jättemässa det första året. Målet är att det ska bli 200 utställare, 500 inbjudna Hosted Buyers och programmet erbjuder även ett tjugotal talare.

Köparna som bjuds in kommer från föreningar, organisationer, företag, politiska organisationer, PCOs, DMCs, AMCs med flera och det blir från ett brett spektra av köpare.

Den nya mässan har ett massivt stöd från indonesiska staten i form av Utrikesministeriet, Turismministeriet, Handelsministeriet, Transportministeriet, alla hotellorganisationer, Wonderful Indonesia och staden Jakarta, för att nämna några av alla de som backar upp den här satsningen.

– Vi pratar om en marknad med runt 600 miljoner invånare, en magisk kultur, hög standard på många mötesanläggningar och hotell. Att Indonesiens ekonomi också boomar är självklart en av anledningarna till att den indonesiska regeringen ställer sig bakom den här satsningen, säger Roger Kellerman.

Men den som tror att vi pratar om några nybörjare inom mötes- och eventsegmentet har fel. I år fyller arrangören ASEAN 50 år.

– Lägger vi till att prisbilden för europeiska företag och organisationer är synnerligen attraktiv, tror vi att den här mässan inom några år kan växa sig ganska stor, säger Roger Kellerman.

Enligt honom är tidningen Meetings International i en expansiv fas:

– Tack vare det nya samarbetet med Indonesien blir landet nummer 39 på tidningens lista över länder där vi har kunder, säger Roger Kellerman.