platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Mässor & kongresser bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen

Idag den 7 juni firas ”Global Exhibitions Day” över hela världen. Dagen är ett initiativ från den internationella mässorganisationen UFI som vill visa på mässornas betydelse.

För att sätta fokus på mässors och kongressers betydelse för Sverige har Fairlink gjort en skattning som pekar på att mässor och kongresser årligen bidrar med cirka nio miljarder kronor till den svenska besöksnäringen.

De senaste decennierna har besöksnäringen seglat upp som en av Sveriges basnäringar och sysselsätter över 160 000 personer, enligt statistik från Tillväxtverket. En viktig motor inom besöksnäringen är mässor och kongresser. Årligen arrangeras flera hundra olika mässor och större kongresser i Sverige.

Att miljontals människor kommer till olika platser för att delta på en mässa eller kongress innebär, förutom att affärer skapas och branscher utvecklas, också stora positiva effekter för besöksnäringen. De tillresta besökarna äter, bor, shoppar etc. Det finns idag inga exakta siffror på det totala värdet men en färsk skattning från Fairlink pekar på att de totala turistekonomiska effekterna i Sverige uppgår till cirka nio miljarder kronor per år. Pengar som i sin tur både bidrar till nyanställningar och skatteintäkter.

– Det mänskliga mötet är avgörande för att bygga företagskulturer, skapa affärer, utveckla idéer och skapa gemensamma kulturupplevelser, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan.

– I förlängningen gör behovet att mötas att den fysiska platsen blir allt viktigare. Attraktiva platser som lockar människor och kan erbjuda mötesplatser kommer att spela en stor roll för ekonomisk tillväxt och mänsklig utveckling framöver, menar Carin Kindbom.

– De fysiska mötesplatserna är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt i de flesta branscher. När människor, kunskap och idéer möts formas framtiden. Den digitala utvecklingen har dessutom ökat människors behov av att även träffas öga-mot-öga, säger Mikael Jansson, vd på Fairlink.

– Utan mässor och kongresser skulle Sverige vara ett betydligt fattigare land, både kunskaps- och affärsmässigt, avslutar Mikael Jansson.