platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Skellefteå Airport får pris som Årets Möjliggörare

Igår tillkännagavs vinnarna av utmärkelsen The Award of Swedish Lapland som årligen delas ut och Skellefteå Airport tilldelades priset Årets Möjliggörare.

Årets Möjliggörare nomineras med utgångspunkten: ”Modig och ihärdig initiativtagare som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen”.

– Vi är så glada över att Skellefteå Airports fantastiska utveckling har uppmärksammats av Swedish Lapland, säger en positiv Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport, efter att ha mottagit utmärkelsen.

Juryns motivering lydde: ”Med mod, kreativitet och action har Skellefteå Airport tagit position som ett nav för inresande i nordligaste Sverige. Genom offensiva satsningar har man lyckats locka flera internationella direktflyg till destinationen. Ett partnerskap som möjliggör inresande till Swedish Lapland.

– Den utveckling Skellefteå Airport haft under de senaste året saknar motstycke i svensk flyghistoria och under hösten har vi rankats som den tredje snabbast växande flygplatsen i Europa. Flygplatsens framgångar har en positiv inverkan på den regionala utvecklingen där turism blir en allt viktigare del, avslutar Robert Lindberg.

The Award of Swedish Lapland delas ut årligen, både för att synliggöra men också premiera de som levererar utmärkande insatser som stärker destinationen Swedish Laplands konkurrens- och attraktionskraft. Det är fyra priser som delas ut i olika klasser och pristagarna nomineras i ett öppet förfarande. Juryn består av representanter från samtliga lokala destinationer inom Swedish Lapland, vinnaren utses sedan genom omröstning.

 

Bilden: Jalle Svenbert Swedish Lapland, Maria Broman Visit Skellefteå, Robert Lindberg Skellefteå Airport, Erika Mattson Swedish Lapland Foto: Fredrik Broman

Stellan Eriksson ny ekonomichef på MCI

Mötes- och eventbyrån MCI rekryterar Stellan Eriksson som ekonomichef för MCI i Norden. Senast kommer han från en tjänst som ekonomichef på mediatechbolaget Strossle International.

– Det känns otroligt spännande att vara på plats på MCI. Jag ser särskilt fram emot att arbeta inom en internationell koncern, som dessutom har ambitionen att växa i Norden, säger Stellan Eriksson.

Stellan Eriksson kommer senast från en tjänst som ekonomichef på mediatechbolaget Strossle International. Tidigare var han i många år ekonomichef på XperienceGroup, som äger PS Communication och flera andra eventbyråer.

Som ekonomichef för MCI i Norden kommer Stellan Eriksson att ingå i ledningsgruppen och ha ansvar för kontoren i både Köpenhamn och Stockholm.

– Stellan Eriksson är en erfaren ekonomichef med djup förståelse för eventbranschen. Dessutom är han en nytänkande person som kan hjälpa oss att jobba effektivare, säger Stefan Pettersson, Byråchef för MCI.

--------------------------------------------------------------------------------------------------MCI i Norden har kontor i Stockholm och Köpenhamn. Stockholmskontoret har cirka 25 anställda och hade 2016 en byråintäkt på 30 miljoner kronor. Köpenhamnskontoret har cirka 10 anställda och hade 2016 en byråintäkt på 7,5 miljoner kronor.

MCI Nordics är en av Nordens ledande mötesbyråer med verksamhet inom framför allt event, möteskommunikation och kongresser. MCI Nordics finns i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn och är en del av den internationella mötesföretaget MCI med över 1800 medarbetare på 60 kontor i 31 länder.

Bra Mässor köper del i Oxbridge Live Media

Ägarna bakom mässbolaget BraMässor Sverige AB, Björn Delin och Bo Magnusson, gör nu ytterligare ett förvärv och går in som delägare i konferensarrangören Oxbridge Live Media, med lokalkontor i både London och Stockholm.

– Vi är väldigt nöjda och stolta över att vi har fått den här möjligheten att förvärva en minoritetsandel i Oxbridge, säger Björn Delin styrelseledamot i Oxbridge Live Media och vd i BraMässor Sverige AB.  Vi tror mycket på det här bolaget och det ska bli spännande att få vara en del av företagets utveckling.

Personerna bakom Oxbridge Live Media har en mycket lång erfarenhet av den svenska och internationella konferensmarknaden och har bland annat arbetat med företag som The Economist, Informa Group, Financial Times, IIR, Reed, UBM, IBC, Bonnier Media Group, Ability Partner and IQPC. Sammanlagt har man producerat och genomfört mer än 700 events för den globala marknaden sedan 1996.

Det nyetablerade företaget riktar främst in sig på den svenska och internationella marknaden inom konferenser kombinerade med utställningar och mässor. Det första eventet arrangeras i Köpenhamn den 6 december 2017 med titeln Nordic Workplace Summit 2017.

Under 2018 är flera spännande projekt planerade som: Nordic Workplace Summit, i maj i Stockholm, liksom Nordic Digital Healthcare Summit i september som följs av Cyber Security i oktober likson DACH - Engagement, Collaboration and Inovation, också i oktober. Men också flera liknande arrangemang i Bryssel, Frankfurt och London.

 

Bilden: Bosse Magnusson, av av delägarna i Bra Mässor som nu också går in som delägare i Oxbridge Live Media.

 

Göteborg värd för Associations World Congress 2019

Göteborg lever upp till ambitionen att vara en ledande konferens- och mötesdestination. I april 2019 välkomnar Sveriges näst största stad för första gången Associations World Congress till Svenska Mässan.

Avtalet mellan arrangören, AAE (Association of Association Executives) och de tre svenska motsvarigheterna undertecknades på onsdagen i den svenska montern på IBTM World i Barcelona. Därmed avslutades en anbudsprocess som har pågått i flera år.

– Detta är ett spännande ögonblick och en stor framgång för oss. AAE:s medlemmar representerar över 9 000 möten per år så det är en mycket inflytelserik grupp. Göteborg har under årens lopp skaffat sig ett mycket gott rykte som mötesstad, och vår förhoppning är att alla ska få uppleva vad staden har att erbjuda, säger Annika Hallman, chef för Göteborg & Co Möten.

Framgångarna beror till stor del på förmågan att samarbeta med kunder, hotell, restauranger, industri och den akademiska världen. Detta är något som uppskattas mycket av besökande organisationer.

– I tre års tid har vi arbetat hårt för att övertyga arrangörerna. Vi är väldigt glada att Associations World Congress kommer att hållas i hjärtat av Skandinavien, säger Per Ankaer, försäljningschef på MCI Nordics.

Göteborg har de senaste åren tagit upp kampen med de europeiska huvudstäderna om titeln mest attraktiva mötesstad. Förutom faktorer som ett innovativt näringsliv, en kunskapsintensiv akademi och ett tydligt hållbarhetsfokus har staden dessutom den perfekta storleken, med såväl nöjen och god mat som vacker natur inom bekvämt gångavstånd.

Nyligen presenterades den tredje delen av Svenska Mässans expansionsplaner. Planerna omfattar utbyggda entréer, flexibla mötes- och eventytor samt ökad hotellkapacitet. Målet för 2030 är en total hotellkapacitet på cirka 2 000 rum.

– Anledningen till att vi expanderar är att det finns en stor efterfrågan från internationella organisationer. Vår vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats. Att få välkomna Associations World Congress är ett stort steg framåt för oss när det gäller att sätta Göteborg på kartan, säger Malin Erlandsson, Director of Association Sales på Svenska Mässan.

Bilden: Malin Erlandsson Svenska Mässan, Per Ankaer MCI Nordics, Annika Hallman Göteborg & Co och Damian Hutt AAE.

 

Siri Wikander blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels

I december tillträder Siri Wikander som Director of People Growth på Scandic. Siri har under flera år arbetat med digitalisering, kommunikation och hållbarhet och kommer senast från en tjänst som Head of People & Culture på Hemfrid.

På Scandic kommer Siri Wikanders huvudsakliga uppdrag bli att öka medarbetar- och kundupplevelsen genom att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, bland annat genom att vidareutveckla Fuse, en ny och social plattform för lärande och kommunikation som Scandic implementerar just nu.

– För att optimera kundupplevelsen krävs att medarbetarna jobbar krossfunktionellt. Med hjälp av olika kompetenser hittar man nya lösningar och det skapar arbetsglädje. Den nya interna kommunikations- och läroplattformen som Scandic implementerar just nu är ett bra och modigt val. Det finns en enorm styrka i när medarbetarna börjar dela sina bästa tips med varandra, säger Siri Wikander.

– Vi vill flytta mandat ut i organisationen och stärka medarbetarkraften och Siri Wikander förstår betydelsen av en stark företagskultur. Siri har lång erfarenhet av förändringsledning i små och stora bolag och kommer bli ett mycket bra tillskott till teamet, säger Lena Bjurner, SVP HR & Sustainability på Scandic Hotels Group.

Siri kommer senast från en tjänst som Head of People & Culture på Hemfrid. Innan det arbetade hon som chef för strategisk ledar- och medarbetarförsörjning på Axfood.

– Scandics kombination av snabbrörlighet och ansvarstagande stämmer väl med mina värderingar. Att koncernledningen ser möjligheterna med digitalisering öppnar stora möjligheter för Scandic att växa och utvecklas, vilket gör Scandic till en mycket attraktiv arbetsgivare, säger Siri Wikander.

Siri Wikander tillträder sin nya tjänst den 4 december.

 

Vinstregnet över Brunkebergstorg fortsätter

För tredje gången vinner At Six hotell- och designpriser under 2017, den här gången i prestigefulla FX Award. Det nya konst- och designhotellet vid Brunkebergstorg har på kort tid gjort sig ett internationellt namn bland designintresserade och har tidigare vunnit priser i både AHEAD Awards och Design et al’s The International Hotel & Property Awards bland annat för sin restaurang, sina rum och för hotellet i helhet.

FX Awards anses vara det mest framstående inredningspriset i världen av brittiska Design Council och här belönas allt från hotell, butiksytor och ljusdesign till produkter som lampor och publika möbler. I hotellkategorin var en rad betydande projekt från hela världen nominerade men det blev Stockholmshotellet At Six som återigen tog hem förstapriset.

At Six är designat av Londonbaserade inredningsstudion Universal Design Studio med målet att skapa ett samtida lyxhotell där materialval och möblemang ska kännas genomtänkt i varje detalj. De har arbetat både internationellt och superlokalt i framtagningen av allt från golv och väggar till möbler och lampor. De flesta armaturerna i hotellrummen är ett samarbete med svenska Rubn och framtagna unikt för At Six, och för att mjuka upp de lite tyngre sten- och stålpartierna har alla trappräcken handtvinnade läderband av Tärnsjö Garveri.

“Att för tredje gången få ta emot ett designpris för At Six är magiskt, vi har en riktigt bra produkt med spännande barkoncept och ett kök som levererar på den högsta nivån, men att få det här enorma internationella erkännandet gör At Six till en plats i en klass för sig,” säger Jennie Håkanson, Managing Director, At Six.

Tidigare i veckan mottog även själva stenläggningen på Brunkebergstorg Stenpriset 2017. I sin motivering där har juryn lagt tonvikten på att naturstenen har en nyckelfunktion för att hålla samman gestaltningen av torget.

----------------------------------------------------------------------------------------------Fakta om At Six

At Six är ett samtida lyxhotell designat av Universal Design Studio med konst utvald av Sune Nordgren. At Six har 343 rum och sviter inklusive en presidentsvit med namnet Masterpiece Suite. I huset hittas även tre barer - vinbaren Blanche & Hierta, slow-listening baren Hosoi och At Six Cocktailbar - samt den stora internationell restaurangen Dining Room. Det finns även gym, wellness och 2000m2 flexibel event- och mötesyta. At Six drivs av Petter Stordalens hotellgrupp Nordic Hotels & Resorts, tillsammans med bl.a. grannhotellet Hobo, The Thief, Copperhill, Yasuragi och Skt Petri. At Six är medlem i Preferred Hotels & Resorts’ LVX Collection.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Fakta om Urban Escape Stockholm

At Six är en del av Urban Escape Stockholm som växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. Fem fastigheter, fyra gator och två torg med kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster, i regi av AMF Fastigheter.