platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic utbildar 500 mötesrådgivare

Scandic genomför en storsatsning på sitt möteserbjudande i Norden och i Europa. I år lanseras ett nytt möteskoncept och i samband med det utbildas närmare 500 mötesrådgivare. Ambitionen är att ha minst två rådgivare per hotell.

Det nya konceptet har tagits fram i samarbete med utbildningsföretaget Hyper Island.

Rådgivarna får bland annat lära sig olika verktyg för att planera innovativa möten som skräddarsys efter kundernas olika behov

– Hyper Island har tänkt ett steg längre och bidrar med lösningar som krävs i nästa generations möten. Tillsammans ger vi mötesrådgivarna en verktygslåda med nya metoder och tankesätt, säger Erika Olsson, mötesdirektör för Scandic Hotels.

Det nya konceptet har tagits fram som ett svar på en ökad efterfrågan bland Scandics möteskunder. Att skapa en bra, effektiv möteskultur är någon alltfler företag strävar efter.

I arbetet har över 2 000 kunder och mötesbokare fått frågan vad som är viktigt för lyckade möten. Bland svaren nämns bland annat skräddarsydda lösningar, ett personligt bemötande och rådgivning från planeringsstadiet till genomförande och utvärdering.

Kunderna vill också få mer inspiration och kreativa lösningar, och vill gärna ha rådgivning för hur det kan åstadkommas.

De nya mötesrådgivarna ska få specialistkunskap i hur man genomför framgångsrika möten. Sextio personer i Norden ska genomgå en omfattande utbildning för att bli certifierade mötesrådgivare, därefter tränas ytterligare runt 400 personer av hotellkoncernens mötesvärdar i konsten att skapa bra möten.

– Tillsammans med våra kunder gör vi en storsatsning för att ta positionen som den ledande mötesaktören i Norden. Arbetet rör inramningen av bra möten i allt från rådgivning och struktur till maten på plats och möblering av rummet, säger Thomas Engelhart, kommersiell direktör för Scandic Hotels.

Möteskonceptet innehåller också andra nyheter och tjänster för att tillgodose framtidens mötesbehov.

Maten är en viktig del av mötesupplevelsen och ett nytt materbjudande har tagits fram för att passa alla, oavsett allergener eller preferenser.

Kunderna efterfrågar även tekniska verktyg som appar för registrering och nätverkande. Möteskonceptet ger kunden möjlighet att välja bland olika tilläggstjänster, exempelvis broadcasting och gamification.

Möteskonceptet testkörs redan nu på sex utvalda hotell, bland andra Scandic Infra City i Stockholm, Scandic St Olavs plass i Oslo och Scandic Sydhavnen i Köpenhamn.

 

Bilden: Erika Olsson, mötesdirektör för Scandic Hotels.

 

Erika Olssons råd för ett lyckat möte:

1. Tänk igenom syftet med ditt möte

Fundera vad mötet ska resultera i – ska du utbilda, fatta beslut, nätverka, inspirera eller sälja?

 

2. Våga ställa krav

Alla tjänar på att ett möte blir engagerat och effektivt. Sätt upp spelregler och följ dem – exempelvis genom att låta deltagarna lämna ifrån sig sin telefon i ett ”telefondagis” inför mötet.

 

3. Skapa rätt förutsättningar på plats

Ibland kan det krävas en ommöblering för att finna ny energi eller för att skapa en mer avslappnad känsla hos deltagarna.

 

4. Öka effekten med ny teknik

Du kan öka effekten av ditt möte genom livebroadcasting eller andra tekniska hjälpmedel. Gamification är ett effektivt sätt att öka engagemanget på.

 

5. Planera matupplevelsen

Maten är en betydelsefull faktor för hur deltagare upplever ett möte. Acceptera inte en trist smörgås och blaskigt kaffe – det ska vara inspirerande fräscht och inkludera alla oavsett om man är gluten- och/eller laktosintolerant, vegetarian eller har andra preferenser.

 

6. Överraska

En person som kommer incyklandes med en fikavagn eller en improviserad joggingtur i lokalen för att öka syrenivåerna i hjärnan kan vara skillnaden mellan ett lyckat möte eller bortkastad tid.