platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Lyx bortom materiella ting 2017 - AccorHotels presenterar nästa års lyxtrend

När 2016 nu närmar sig sitt slut ser vi med nyfikenhet fram emot ett nytt år fyllt av nya destinationer och upplevelser. Men hur vill vi resa under 2017? AccorHotels presenterar sju trender som visar att ”meningsfullt resande” är att räkna med bland lyxresenärer under det kommande året.

Bland världsvana resenärer är lyx ett begrepp vars mening är under ständig förändring. Och även om en lyxresa på många sätt är synonymt med avkoppling med lyxkant, handlar det idag lika mycket om ”meningsfullhet” som materiella ting. Familjeupplevelser, nya möten och möjlighet till egentid är några exempel på meningsfulla trender som lyxresenärer i allt högre utsträckning söker efter.

– Våra gäster uppfattar inte längre en lyxig upplevelse enbart utifrån omgivningen eller hur mycket det kostar, utan även hur den berikar deras liv och hur den får dem att känna sig. Lyx handlar idag lika mycket om möjligheten att bli överraskad, uppleva glädje och uppfylldhet eller att få känna tillhörighet. Det är känslan som räknas, säger Chris Cahill, koncernchef för AccorHotels lyxvarumärken.

 

Här är AccorHotels sju lyxtrender:

 

1. Livsbejakande upplevelser

I en nyligen genomförd YouGov-undersökning bland globala lyxkonsumenter, svarade 75 procent att det är mycket viktigt är att "fånga den lokala kulturen". De värdesätter stunderna då de får vara med om autentiska kulturella upplevelser – något unikt som de kan skriva om och dela bilder av.

 

2. Den lyxiga familjesemestern

Glöm husvagnssemestern! Nästa år blir familjens semester mer äventyrlig och sofistikerad – föräldrar uppmuntrar sina barn att se världen och uppleva olika kulturer.

 

3. En känsla av samhörighet

I dagens digitaliserade värld blir det allt viktigare för gästerna att uppleva personlig service och få en nära kontakt med personalen. Enligt en rapport från Luxury Insights är hotellmedarbetarna den viktigaste faktorn för hur gästerna upplever sin vistelse.

 

4. Finsmakaren äter sig genom resan

Den snabbaste vägen till många gästers hjärta är genom deras magar. Enligt nya rön från Världsturismorganisationen, är det allt fler resenärer som söker autenticiteten på de platser de besöker genom restaurangbesök. Restaurangturister och Cocktailkonnässörer förlitar sig på insidekällor för att kunna få tips om de hetaste kockarna, lokala topprestauranger och unika möjligheter till annorlunda smaker.

 

5. Lockelse till det privata och avskilda

För de mest välbärgade resenärerna är integritet ofta den ultimata lyxen. Liksom en världskändis längtar de efter att stoppa tiden för en stund och spendera lite kvalitetstid med vänner eller familj. Eller bara få vara ensam med sina tankar.

 

6. Wellness Tourism

Gandhi sade en gång att "det är hälsan som är den verkliga rikedomen". Lyxresenärer vägrar låta bagateller som tidsskillnader och långa flygningar komma i vägen för deras välbefinnande och möjlighet att hålla sig i form. Efter en uttorkande och ansträngande flygresa kan ett bra spa, en träningsanläggning och hälsomenyer vara den största lyxen. "Wellness tourism" förväntas växa med mer än nio procent under 2017, vilket är nästan 50 procent snabbare än den totala turismökningen, enligt Global Spa och Wellness Economy Monitor.

 

7. Världen är vårt klassrum

För oss i Norden har semestern länge varit en chans hämta igen några förlorade soltimmar. Men nu är det inte längre solstolen och strandhäng som lockar mest, lyxresenärer idag älskar att känna pulsen av destinationens autentiska hjärta. Kultur och upplevelser betyder mer än att komma hem med brunbrända ben.

– AccorHotels har alltid följt resetrenderna för att kunna möta våra resenärers förväntningar och önskemål. Vi har idag många hotell och resorts över hela världen med unika möjligheter till kulturella, äventyrliga, själsliga och kulinariska aktiviteter. Vi vill att våra affärs- och semesterresenärer ska ha möjlighet att unna sig det bästa som varje destination har att erbjuda, säger Jan Birkelund, VP Sales & Distribution för AccorHotels i Skandinavien och Finland.

AccorHotels är en världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4 000 hotell och resorts, samt över 2 500 exklusiva privata hem runt om i världen. I 95 länder har koncernen kompetens som både investerare och operatör genom divisionerna HotelServices och HotelInvest. Portföljen innehåller flera internationellt kända lyxmärken som Raffles, Fairmont, Sofitel Legend, SO Sofitel, Sofitel, onefinestay, MGallery by Sofitel, Pullman och Swissôtel. Där återfinns även populära mellanklasshotell såsom Novotel, Mercure, Mama Shelter och Adagio, samt ekonomiklasshotell som ibis, ibis Styles, ibis budget och regionala varumärken som Grand Mercure, Sebel och hotelF1.

Med sin stora samling av varumärken och en historia som spänner över nästan fem decennier har AccorHotels, tillsammans med sitt globala team med fler än 240 000 engagerade medarbetare, en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Hos AccorHotels har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club Accorhotels. Hotellkoncernen är även aktiv i sitt engagemang för samhällsmedborgare, för en hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 – ett omfattande program som sammanför medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt.