platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
GS Event föddes ur norska Gyro och svenska Succé Event

Gyro, Norges största och äldsta eventbyrå, fyllde 30 år i år. Det firades på Rockefeller i Oslo den 24:e oktober med närmare 900 gäster. Kunder som Circle K, Schibsted, Nobel Stiftelsen, Telenor, DNB, Orkla, Clas Ohlsson, IKEA för att nämna några gjorde att de totalt 71 personerna som jobbar i bolaget i fjol omsatta runt 245 miljoner. Det mest prestigefulla uppdraget i år är kanske Nobels Fredskonsert.

Succé Event AB, som grundades 1999 av Mats Larsson, har levererat event till kunder som Statoil Fuel & Retail, Microsoft, Scania, Kristallen, Däckia, Pirelli för att nämna några.

Tillsammans med Ola Ahlvarsson och hans partners har Succé också starkt bidragit till att sime.nu blivit ett av norra Europas viktigaste event inom Internet, Media och Entertainment med imponerande produktioner på anrika Cirkus.

I Norge har Succé dessutom gjort mer än 150 event för Norska kunder på uppdrag av Komon – Stageway AS. Kunder som Orkla, Telenor, Spar, Joker, Mix, Asko, OBOS, Norgesgruppen, Bavaria och Schibsted där Orkla 350 år, Telenor 150 år och nu senast NG 15 år är några av de mest prestigefulla.

– Vi hade behov av att skapa en ny struktur i eventbolaget i Sverige, säger Mats Larsson, som äger Succé Event och som själv producerat de allra flesta av Succé event och Komon - Stageways produktioner.

– Vår lilla och i och för sig kostnadseffektiva struktur gjorde att vi tyvärr inte fick möjlighet att vara med på de lite större upphandlingarna och det var en av orsakerna till att ändra struktur. För oss var det naturligt att först gå till Komon – Stageway men vi kom inte till någon lösning med ägarna där och efter några månaders förhandlingar med Gyro har vi nu hittat en bra modell som ser väldigt stark ut säger Mats. Gyro har i många år tittat på Sverige som en naturlig utveckling av verksamheten då många kunder sträcker sig över landsgränsen. Kunder som Telenor, Schibsted, Cirkle K gör många event i både Norge och Sverige.

– Vi har haft stor respekt för kulturskillnaderna i de båda länderna och har tidigare inte känt att vi har varit mogna, säger Harald Stokke Administrerande direktör i Gyro. Nu när denna möjlighet dök upp så ser vi att våra kunder kommer att få bästa möjliga effekt där vi med ovärderlig kunskap kan skapa väldigt bra synergier.

Informationen om det nya bolaget släppte vi internt i Gyro och Succé för en tid sedan och reaktionerna var väldigt bra. I en första kontakt med några kunder samma dag var också responsen positiv avslutar Harald. Nu grundas GS Event AB  av Succé Event AB och Gyro AS. GS Event skall producera event i världsklass och vara kundens naturliga val när det handlar om att skapa, projekt leda och producera event oavsett var i Världen. Genom effektiva, erfarna, kreativa och inte minst härliga människor är målet att ge bästa möjliga effekt och upplevelse till bästa möjliga pris.

 

Foto: Mats Larsson, Succé Event AB & Harald Stokke, utanför Gyros kontor i Oslo (foto: Gyro Media)