platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Denmark säger upp 22 personer som säljer möten och events

Visit Denmark säger upp 22 anställda nu på fredag. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, uppger danska Kursuslex.

Medarbetarna fick nyheten om de organisatoriska förändringarna vid ett möte igår. Sju av uppsägningarna sker genom naturlig avgång.

Följden av beslutet är att Visit Denmark slutar med uppsökande försäljningsverksamhet för möten och events, liksom tidigare Sverige har gjort.

Till skillnad dock från Sverige stannar Visit Denmark kvar som mässmotor när det gäller tre stora och viktiga mässor: IMEX Frankfurt, IBTM World i Barcelona och Londonbaserade The Meetings Show.

Pernille Hebsgaard Rohde Meier, kommunikations- och medieansvarig för Visit Denmark, säger till Kursuslex att det har skett en viss överlappning eftersom hotellen under lång tid har varit ansvariga för aktiv försäljning inom möten och events.

– Vi förväntar oss inte att få negativa reaktioner från mötesindustrin till följd av vår nya inriktning. Den ska ses som ett uttryck för en fokuserad insats och inte bara som en följd av krav på besparingar. Men marknaden vill att vi fortsätter med mässorna, så det gör vi.

Som en del av omorganisationsförändringen läggs även den nuvarande direktionen ned.

– Det är viktigt att ledningen minskar när organisationen blir mindre, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Enligt Kursuslex analys blir en av följderna att Wonderful Copenhagen nu går in och tar ett större ansvar för att attrahera olika slags möten och events.

– Vi har ett gott samarbete med Wonderful Copenhagen och en pågående dialog om gränssnitt och uppgifter. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Jan Olsen, vd för Visit Denmark:

– Den här organisationsförändringen och vår framtida strategi måste garantera att vi framöver ökar vår förändringstakt, bland annat genom en satsning på fortsatt digitalisering. Liksom resten av den offentliga sektorn är Visit Denmark föremål för ett besparingskrav, vilket innebär en årlig minskning av basfinansiering för perioden 2016-2019.