platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
American Express satsar på säkrare resor

American Express Global Business Travel, GBT, introducerar en ny egenutvecklad tjänst för resesäkerhet – Expert Care – som vänder sig till rese- och säkerhetsansvariga.

Den webbaserade tjänsten har en spårningsfunktion som dels gör det möjligt att lokalisera resenärer världen över, dels att dentifiera vilka av dem som befinner sig nära områden med möjliga resestörningar.

Lösningen gör det möjligt för rese- och säkerhetsansvariga att kommunicera med sina resenärer i realtid via sms, mejl och genom en mobil app, och kan därmed prioritera vilka resenärer som har störst behov av hjälp.

En annan förbättrad funktion är integreringen av flyguppdateringar och spårningsinformation. Det innebär att reseansvariga kan se flygförseningar och störningar när de inträffar.

Genom att flygstatus och spårningsinformation lagras tillsammans med resenärernas resplansdata har de reseansvariga bättre förutsättningar att hantera störningar proaktivt.

De kan också använda funktionen för att hitta resenärer på försenade eller inställda flyg och på ett enkelt sätt kommunicera med dem ännu snabbare.

GBT har dessutom infört en ”asset management”-funktion som gör det möjligt för företag att snabbt lokalisera och kontakta anställda som befinner sig på olika platser inom företagets verksamhetsområden, till exempel i en kontorslokal eller fabrik, vilket gör det lättare att hitta resenären vid en nödsituation.

Reseansvariga kan använda funktionerna för att se till att anställda får information var de än befinner sig.

Philippe Chereque är Chief Commercial and Technology Officer för American Express Global Business Travel:

– Personalvård är en fortsatt hög prioritet för våra kunder över hela världen och eftersom fler affärer genomförs på global nivå investerar företag i affärsresor för att driva tillväxten.

Enligt Philippe Chereque är målet att erbjuda en heltäckande lösning som gör det så enkelt som möjligt att uppfylla arbetsgivaransvaret oavsett om de anställda är på affärsresa eller på kontoret.

Företaget presenterar också ett utökat samarbete med iJET International Inc, en av de ledande leverantörerna av riskhanteringslösningar.

Reseansvariga har nu exempelvis tillgång till en särskild telefonservice dygnet runt. De kan dra nytta av företagets vård- och säkerhetsassistans när oförutsedda situationer uppstår.

Dessutom får de tillgång till företagets verktyg för utvärdering och benchmarking, vilket ger bättre förståelse för situationerna och de risker som förknippas med specifika områden.

Theresa Thomas, vice vd för resepartnerskap inom iJET International Inc:

– Vi vill förse kunderna med den kompetens, kunskap och flexibilitet som behövs för att förbättra resenärernas upplevelse. Vi ser fram emot att kunna erbjuda en integrerad reseriskhantering och möjliggöra fortsatt tillväxt för våra kunder.