nyheter
möten förädlar och förflyttar kunskap
​Greater Copenhagen
anordnar Nordisk Infrastrukturkonferens i Helsingborg.
framtidsplanering
Petter A. Stordalen överlåter
Strawberry Holding-ägarskapet till barnen.
Nytt hotell
Rekordmånga säsongstjänster
när Furuvik bygger nytt Havshotell.
Starkt initiativ
Nordic Choice Hotels
inrättar advokathjälp för utvisningshotade medarbetare.
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
RSS
rss_icon
Länkar
Premiär för Norrbotten Media Week

Den 8-14 februari är det premiär för Norrbotten Media Week i Luleå. Målet är att sätta fokus på all den kreativa kraft som finns i norra Sverige, att lyfta fram fler möten och skapa spännande möten på en ny plats.

Förhoppningen är också att eventveckan ska vara intressant ur ett internationellt perspektiv.

Ronny Olovsson, vd för reklambyrån Vinter i Luleå, är en av grundarna till evenemanget. Han förklarar att de vill synliggöra kreativiteten som bubblar i norr på ett nytt sätt, och skapa en plattform för att manifestera de kreativa näringar som finns.

– Vi vill på sätt och vis bygga en SXSW i miniatyr inspirerat av Luleås vänort Austin. Vi har förutom de kreativa byråerna med oss musiken via BD Pop och filmen via Filmpool Nord, säger Ronny Olovsson.

Enligt honom vill de också lyfta fram de kreativa tankar som skapade Icehotel, Icemusic och Tree hotel till alla nya digitala start ups.

– Kreativitet är inte geografiskt förankrat enbart i huvudstaden, tvärtom. Sedan tycker vi att det är kul att Facebook valde Luleå av alla städer utanför USA, och då kanske fler kan välja oss bara vi gör oss lite mer tillgängliga, säger Ronny Olovsson.

Personer som redan har tackat ja till att komma till Norrbotten Media Week är bland andra Facebooks Europachef Clive Ryan, Rob Lynch och Kim Taylor från Austin.

Från den svenska branschorganisationen Komm medverkar vd Jessica Bjurström och styrelseordförande David Orlic.

Andra deltagare som har tackat ja till Norrbotten Media Week är journalisten Martin Schibbye, kommunalrådet Niklas Nordström (S), Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson och Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.