platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige positionerar sig inom hållbara event

Nu ska Sverige positioneras inom hållbara evenemang. I ett första steg får Riksidrottsförbundet, RF, 500 000 kronor för att tillsammans med tio aktörer utveckla projektet "Hållbara evenemangsstäder".

I det ingår att skapa en nationell plattform för samverkan kring lösningar för hållbara event.

Idag är alla städer och storstadsregioner i världen medveta om evenemangens möjliga bidrag till en positiv samhällsutveckling. Det gäller även i en bredare kontext. Men konkurrensen om att attrahera eventen är oerhört hård.

Ossian Stiernstrand är utvecklingschef för Göteborg & Co som är en av projektparterna bakom "Hållbara evenemangsstäder".

Han konstaterar att Sverige är ett litet land i sammanhanget och att de svenska städerna och regionerna inte tillhör de mest resursstarka aktörerna. För att möjliggöra fortsatt positiv utveckling krävs därför ständig innovationsförmåga.

–  Internationellt dominerar den ekonomiska dimensionen när värdeskapandet av evenemang bedöms. Svenska städers stora möjlighet just nu är att positionera sig internationellt genom att erbjuda bättre genomföranden till potentiella arrangörer utifrån den ekologiska och sociala dimensionen som blir alltmer viktiga vid genomförandet och för kommunikationen för arrangörerna, säger Ossian Stiernstrand.

Övriga projektparter just nu: Riksidrottsförbundet/Centrum för idrottsevenemang, Svenska Fotbollförbundet, Stockholm Visitors Board, Malmö turism/Evenemang, Regionförbundet Kalmar län, Destination Dalarna/Visit Dalarna, Inspiration Gotland, Centrum för turism, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Mittuniversitetet/Etour och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.