platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
De ska skapa Framtidens Hotell i Helsingborg
I ett samarbete mellan Design & Construction College (DCC) i Helsingborg och Clarion Grand Hotel har elever vid skolan nu fått ett verkligt examensprojekt, att skapa Framtidens Hotell utifrån gästernas och marknadens perspektiv.

Eleverna i årskurs tre på hotell- och turismprogrammet kommer att arbeta med projektet under fem veckor i vår. De har fått i uppdrag av Clarion Grand Hotel att skapa framtidens hotell. Nya tider och nya gäster kräver satsningar för att anpassa verksamheten och tillgodose gästernas önskemål och behov.

– Vi måste fråga morgondagens gäster vad de vill ha, och vilka är då inte bäst att undersöka detta om inte våra framtida gäster, säger Anna Eklund, Hotelldirektör vid Clarion Grand Hotel.

Tanken föddes hos Anna Eklund under en intern föreläsning kring framtida utmaningar och en idé tog fart om ett samarbete med DCC. Anna tog kontakt med Maria Ekberg, Pedagog vid DCC som tog detta vidare till ett skarpt projekt hos sina elever.

– Ett nära samarbete med branschen är viktigt för att hålla en hög kvalitet på vår utbildning, och förbereda eleverna på bästa sätt inför ett yrkesliv, säger Maria Ekberg, Pedagog vid Design & Construction College.

– Vi märker att eleverna anstränger sig mer och når högre mål om projekten är verklighetsnära och ännu bättre när de är skarpa och målet är att leverera något på riktigt. I detta projekt får eleverna kunskaper inom marknadsföring och värdskap men även inom presentations- och säljteknik då de måste nå ut med sin analys i en pitch till hotellets ledningsgrupp, säger Maria Ekberg.

Projektet Framtidens Hotell kommer att engagera 20 elever och utvalda grupper kommer att presentera arbetet för Clarion Grand Hotels ledningsgrupp i mitten på maj.

– Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med DCC kring praktikplatser men även andra verkliga projekt i arbetslivet. I höstas hade vi med oss ett gäng duktiga elever som värdar under Clarion Hotel stora Talangjakt vid Malmö Live, säger Anna Eklund. Anna själv möter också varje år elever i årskurs ett och pratar om sina erfarenheter från hotellbranschen, vikten av god service och personligt bemötande, och hur man jobbar med detta inom Clarion.

– Inom Clarion Hotel ser vi att det är väldigt viktigt att ligga i framkant. I detta projekt finns inga gränser och ingenting är omöjligt utan här ska eleverna ta reda på vad gäster vill ha då de bor på hotell, så som teknik, service, tillgänglighet, bekvämlighet och information. Det ska bli otroligt spännande att se vad eleverna kommer fram till, säger Anna Eklund.