platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Nissen: Managementavtalen hämmar värdetillväxten

– Hotellfastighetsägare bör successivt fasa ut managementavtal till förmån för incitamentsbaserade hyresavtal. Dagens ordning bromsar hotellfastighetens lönsamhet och värdetillväxt, säger Anders Nissen, vd för Pandox.

I morgon deltar han i en paneldebatten “A focus on the investors – leases” på Hotel Investment Conference Europe i London, där hotellfastighetsbranschens avtalsformer ska diskuteras.

Traditionella managementavtal bygger på att fastighetsägaren uppdrar åt ett varumärke att driva hotellet mot en "management fee", ofta som en andel av hotellets försäljning.

I vissa fall betalar fastighetsägaren utöver det även ut en "incentive fee" som baseras på hotellets resultat, men den utgör i allmänhet en mindre del.

– Eftersom omsättningens och distributionsstrategier styr varumärkenas vinst innebär avtalsstrukturen att bolagen fokuserar på att maximera intäkterna, säger Anders Nissen.

Enligt honom hamnar frågor kring produktivitet, lönsamhet och smarta investeringar i skymundan, något som går stick i stäv med fastighetsägarens intressen då de frågorna är de viktigaste kriterierna för värdetillväxt i en hotellfastighet.

Kännetecknande för managementavtal är även att fastighetsägaren står för alla investeringar i fastigheten.

Fastighetsägaren befinner sig i situationen att både svara för verksamhet och samtliga investeringar, medan operatören – som kontrollerar värdekedjan – delar uppsidan, men inte har del i vare sig risk eller investeringar.

Lösningen är, enligt Anders Nissen, incitamentsbaserade hyresavtal. Den hyra operatören betalar baseras på rörelsens omsättning, och kostnader för investeringar och produktutveckling fördelas på ett sätt som skapar gemensamma drivkrafter.

– Avtalsformen ger incitament för operatören att driva lönsamheten genom att öka intäkter, minska kostnader och satsa på långsiktiga investeringar i produkten, säger han. Parterna delar både på upp- och nedsida där kapital, potential och risk är i rimlig balans mellan parterna.

Pandox är en av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden när det gäller geografisk spridning, antal hotell, varunamn och storlek.

I portföljen ingår 105 hotell, ett kongresscenter, sexton operativa verksamheter, med 22 000 rum i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Schweiz, Bahamas och Kanada.

Hotellen drivs i olika driftsformer under varunamn som Scandic, Hilton, Intercontinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Best Western, Rantasipi, Omena eller genom oberoende distributionskanaler.