platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Danmark planerar tågköp för 27 miljarder kr
Statliga danska järnvägsföretaget DSB vill köpa 275 nya tågset för motsvarande 27 miljarder svenska kronor fram till år 2030. Det framgår av den nya planen ”Fremtidens Tog” som i veckan lämnades till Transportministeriet, skriver nyhetsbyrån News Øresund. Kanske kan det inspirera också Sverige till liknande tankar?

Behovet av nya tåg i Danmark är en följd av beslutet om att bygga ut det danska järnvägsnätet så att det klarar höghastighetståg som ska gå i 250 kilometer i timmen mellan de större städerna. Därmed förverkligas den så kallade timmemodellen – att det tar högst en timme med tåg mellan Köpenhamn och Odense och från Odense till bland annat Aarhus och Esbjerg.

Järnvägssatsningen finansieras med den tågfond som regeringen kommit överens om med Dansk Folkeparti och Enhedslisten. Fonden på 28,5 miljarder danska kronor bildas genom en ökad beskattning av de danska oljefälten i Nordsjön.

DSB föreslår i sin nya plan att det utbyggda järnvägsnätet trafikeras med 275 nya tågsätt som beräknas kosta 20-22 miljarder danska kronor i inköp, vilket motsvarar mellan 25 och 27 miljarder svenska kronor.

Lärdomarna från skandalen med de italienska IC4-tågen, som ännu inte fungerar som de ska, gör att DSB vill införa tydligare regler vid upphandlingen av de nya tågen. De nya tågen ska bygga på beprövad teknik, leverantörerna ska förkvalificeras och underhållet ska kunna läggas ut på tågleverantören.

För att göra tågdriften mera rationell vill DSB införa ett system med tre standardmodeller.

 

• Regiontåg som ska köra i 160-180 kilometer i timmen.

• Fjärrtåg som kör i upp till 200 kilometer i timmen.

• Höghastighetståg som klarar hastigheter på 225-250 kilometer i timmen.

Innan upphandlingen kan inledas ska Transportministeriet godkänna upplägget och ge DSB i uppdrag att göra inköpen. (News Øresund)

 

Foto: News Øresund – Johan Wessman