platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
VM-effekten – sann eller falsk?

Det pratas mycket om VM-effekt och OS-effekt. Att den här typen av evenemang och folkfest skulle främja ekonomisk tillväxt, turism, sysselsättning och löner. Till viss del råder det delade meningar om effekterna och många gånger är det också problematiskt att länka dem till aktiviteten.

Pernilla Andrén, chef för CWT Meetings & Events i Norden, konstaterar att intresset i Norden för VM i Brasilien generellt är svagt. Likaså var det för VM i Sydafrika.

– Det berodde förmodligen till stor del beror på att Sverige inte kvalificerade sig till de turneringarna. Om vi däremot tittar på EM i Portugal, dit Sverige kvalificerat sig, var intresset mycket större och vi kunde verkligen se en ökning av både resor och konferenser.

Hon förklarar att det här är observationer som särskilt gäller grupp-, konferens- och mötesförfrågningar och isolerat till Norden som marknad.

– Våra partners i Brasilien som arbetar med möten och evenemang har ett mycket stort tryck. Det beror antagligen till viss del på att nästa fotbolls-VM 2018 genomförs i Ryssland och därefter i Qatar år 2022.

– Eftersom de anses vara mindre populära destinationer ”passar man på” nu när det är i Brasilien. Det är förhållandevis många svenska grupper som åker men de består nästan uteslutande av ”grabbresor” och spelbolag som ordnar resor. Man åker inte dit av affärsstrategiska skäl.

Pernilla Andrén menar att generellt får destinationer som har den här sortens evenemang väldigt mycket PR och placerar sig därmed "top of mind" hos den den potentiella kunden.

– Följden är att vi på mötes- och eventbyråerna i efterhand förmodligen får se en ökad förfrågan på mötes- och eventresor till just Brasilien.