platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Spendrups köper Grythyttans gästgivaregård

Familjen Spendrup köper Grythyttans gästgivaregård, uppger Dagens Industri och den 1 maj tar de nya ägarna över.

De äger sedan år 2007 spaanläggningen Loka Brunn som efter många år av förluster på kort tid vändes till framgång. Från en omsättning på 50 miljoner kronor, och med en förlust på två miljoner kronor 2011, vände vd Mia Spendrup siffrorna till 68 miljoner kronor i omsättning och fem miljoner kronor på sista raden. Dessutom har hon skapat tio nya jobb på anläggningen.

Grythyttans senaste historia är inte lika rolig. År 1973 var byggnaden i så uselt skick att man från kommunens håll ville riva och istället anlägga en stormarknad med tillhörande parkering. Förslaget röstades ner med bara en rösts marginal.

Istället fick hembygdsföreningens två starka män, Arthur Lindqvist och Yngve Henriksson, uppdraget att blåsa liv i gästgivaregården. Där kom också Carl Jan Granqvist in i bilden.

År 1999, efter 25 år som gästgivare (den 18:e på Grythyttan), men kanske inte så roliga rent ekonomiskt på slutet, sålde Carl Jan Granqvist gästgivaregården till Jenny Ljungberg, och hotellet införlivades i hennes hotellgrupp c/o Hotels. De senaste boksluten för c/o Hotels är heller ingen munter historia.

Mia Spendrup säger till DI att till Grythyttan vill hon locka mer exklusiva mötesgäster från främst Stockholm och Göteborg, och gärna med inriktning på mindre företag.

– Vi vill inte avslöja för mycket nu, men vi har för avsikt att öka lönsamheten och utveckla verksamheten, säger Mia Spendrup.

Nu skriver hon ett nytt kapitel i Grythyttans historia där den gamla stora vinkällaren ska utmanas av Spendrups egna drycker som ska stå för 99 procent av dryckeskonsumtionen.