nyheter
möten förädlar och förflyttar kunskap
​Greater Copenhagen
anordnar Nordisk Infrastrukturkonferens i Helsingborg.
framtidsplanering
Petter A. Stordalen överlåter
Strawberry Holding-ägarskapet till barnen.
Nytt hotell
Rekordmånga säsongstjänster
när Furuvik bygger nytt Havshotell.
Starkt initiativ
Nordic Choice Hotels
inrättar advokathjälp för utvisningshotade medarbetare.
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT - 2014 års trender inom mötes- och eventindustrin

Även om den globala ekonomin fortfarande är instabil ser Carlson Wagonlit Travel, CWT, att den totala mötes- och eventmarknaden växer något. Företag fortsätter att planera och arrangera fler möten, men ofta i mindre skala.

I sin mötes- och trendrapport inför 2014 framgår bland annat att idag har de personer som planerar möten på företag ofta mer information om sina mötesdeltagare, och har därmed möjlighet att skräddarsy och anpassa sina möten så att de passar den individuella deltagarens behov bättre.

Fokus och skräddarsytt blir ledord för mötesplanerare under nästa år. Behovet av att skapa personliga inbjudningar och skräddarsydda meddelanden som skickas mobilt till deltagaren vid ankomst eller vid behov ökar. Det kan vara enkla meddelanden som exempelvis "Välkommen till Köpenhamn! Middag serveras i Skybaren kl 19.00".

– Vi ser också att fokus på deltagarinteraktivitet i form av omröstningar och meddelandevägg blir en växande faktor under nästa år,  tekniken idag är tillgänglig och relativt billig, säger Pernilla Andrén, Nordic Meetings & Events Director på Carlson Wagonlit Travel.

– För att säkerställa viss kostnadsbesparing kommer möten i större utsträckning att hållas i det egna landet eller åtminstone inom en tajtare radie än tidigare.

Enligt CWT växer sig strategisk mötesplanering sig allt starkare. Det innebär att företag tenderar att konsolidera sina möten allt mer hos en mötesleverantör som kan erbjuda ”allt” och stötta och skapa kostnadseffektivitet.

En annan spaning som CWT lyfter fram är att de kreativa inslagen blir allt viktigare. Det innebär att många företag vänder sig till byråer med kreativ kompetens i kombination med andra affärskritiska tjänster som till exempel säkerhetslösningar.

– Teknologin fortsätter att ta plats, och det blir även viktigare att kunna fånga upp återkoppling i realtid och under mötets gång. Det kan betyda att man kopplar på social media och appar som används för att engagera deltagaren före, under och efter mötet, säger Pernilla Andrén.