platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Plus 7 procent: 929 000 gästnätter i Stockholm under oktober

Under oktober gjordes 929 000 övernattningar på hotell, och i övriga kommersiella boendeformer i Stockholms län, enligt siffror från Stockholm Business Region. Det är en ökning med 60 000 gästnätter, det vill säga sju procent, i jämförelse med samma månad 2012.

I landet som helhet ökade antalet gästnätter med två procent under motsvarande period.

Ökningen beror främst på antalet svenska besökare, vilka ökade med åtta procent. Antalet internationella gästnätter ökade också under samma period med fyra procent. Det är främst gästnätterna från utomeuropeiska gästnätter som växer starkast även om de nordiska och europeiska gästnätterna också ökar.

Uppgångar under månaden noteras för viktiga marknader som Tyskland, Frankrike och Ryssland, medan utvecklingen från Storbritannien, USA, Italien och Spanien var negativ.

Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk turism. Under årets tio första månader gjordes 9,4 miljoner gästnätter i Stockholms Län, vilket är en ökning med två procent i jämförelse med 2012.

De senaste tio åren har antalet gästnätter fördubblats. Målet är att nå 15 miljoner gästnätter till år 2020. Under 2012 hade Stockholm 10,8 miljoner gästnätter. Hittills i år har Stockholm haft 9,4 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med två procent i jämförelse med samma period under föregående år.

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra huvudstaden som etablerings- och besöksort.

Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket "Stockholm – The Capital of Scandinavia".