platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Medvind för Imex Amerika

När Imex Amerika avslutades på Sands Expo i Las Vegas igår, kunde Ray Bloom, ägare och ordförande för Imex Group som arrangerar IMEX America, visa på rakt igenom stigande siffror.

Hosted Buyer-besökarna ökade från 2 400 i fjol till knappt 2 700. Antalet förbokade individuella möten mellan köpare och leverantörer har ökat med 27 procent, från fjolårets 38 000 möten till årets 50 000 möten. Utöver dem tillkommer 9 500 förbokade gruppmöten.

Utställarna har också blivit fler, 2 694 stycken i år, mot 2 413 förra året. Ray Bloom berömmer också utvecklingen på designsidan när det gäller mässans montrar.

Den största enskilda affären som gjordes på mässan, åtminstone den största som offentliggjorts, var en direktbokning av 10 000 hotellnätter i Austin, Texas.

Andra höjdpunkter som Ray Bloom lyfter fram är premiären för mötet mellan Imex och US Travel Association Policymakers Forum.

– Vid en utmanande tid för den amerikanska regeringen är vi mycket glada över att borgmästaren i Washington DC, Vincent Gray, kunde medverka via satellitlänk. Han talade till cirka 60 industri- och politiska ledare inklusive borgmästare David Coss från Santa Fe och före detta borgmästaren i Las Vegas, Oscar Goodman.

Till det tredje Executive Meetings Forum kom 30 företagsmötesplanerare, nästan alla från Nordamerika. De representerade företag som bland andra McDonalds, KPMG, Wells Fargo, Monster och Cisco

– Den här gruppen av köpare har en årlig budget på 2,5 miljarder dollar när det gäller möten och events, säger Ray Bloom.

Den globala nätverksorganisationen MPI, som är partner med Imex i Amerika och i Europa, genomförde för första gången det nya utbildningsprogrammet Smart Monday för 1 200 deltagare.

MPIs vd Paul van Deventer uttryckte sin glädje över att 1 700 gäster deltog i MPI Foundation Rendezvous på PURE, en mycket viktig insamlare för MPI Foundation.

Ray Bloom gladdes också över 100 deltagare på Future Leaders Forum, som är ett gemensamt initiativ mellan Imex, MPI och MCI för att främja, uppmuntra och inspirera nästa generation av mötesindustrins ledare runt om i världen.